Kehitysvammaisia käytetään hyväksi työelämässä

Kommentoitu viesti


Vieras

#1

17.06.2011 20:05

Tähän asiaan on ehdottomasti puututtava. On hävytöntä, että ns. hyvinvointivaltiossa on orjatyöläisiä. Hyväksikäytettyjä kehitysvammaisia, joista kaikki eivät osaa pitää elämää kohtelustaan.

Vastaukset

Liisa

#5 Re:

2011-06-18 10:58:11

#1: -  

Ehdottomasti heille on maksettava vähintään 85% alan palkkauksesta.  Se summahan maksetaan niille jotka tukityöllistetään ja joita myös käytetään hyväksi työmarkkinoilla. Lisäksi moni työnantaja katsoo kaikkien tukityössä, työelämävalmennuksessa tai kuntouttavassa työtoiminnassa olevien olevan alempaa kastia joiden oikeuksia ei tarvitse huomioida juuri lainkaan. Kun ihminen kerran tekee ihan oikeaa työtä ei tuollaisen työosuusrahan maksamista tule sallia, sillä se asettaa työntekijän eriarvoiseen asemaan muihin työntekijöihin nähden. Kyseessä on törkeä rakenteellinen ja asenteellinen syrjintä. Lisäksi pelkän työosuusrahan maksaminen loukkaa sekä suomen perustuslakia että YK:n ihmisoikeusjulistusta.....ketään ei saa asettaa eriarvoiseen asemaan......ketään ei saa orjuuttaa....jokaisella on oikeus hankkia elantonsa itse valitsemallaan työllä jne. Lisäksi se rikkoo YK:n antamaa vammaisten oikeuksien julistusta jonka suomikin on hyväksynyt.


Vieras

#12 Re:

2011-06-20 13:40:10

#1: -  

   Allekirjoitin tämän adressin todella mielelläni. Olen ollut aikoinaan kuntouttavassa työtoiminnassa ja hieman palkkatyössäkin samassa työpaikassa kehitysvammaisten kanssa. Vaikkei minunkaan palkallani/päivärahallani kunnolla elänyt,niin kehitysvammaisten saama raha oli pohjanoteeraus. Ja kaikkea ylläpitää tietojeni mukaan yhäkin säätiö,nehän ei kai maksa verojakaan? Itse olen "vain" elämän varrella invaliditeetin saanut (joutunut saamaan), mutta kehitysvammaisten asia on silti kaikkein tärkein.Ovathan he suoranaista orjatyövoimaa. Muutaman kolikon palkkaa voisi sanoa ilmaiseksi!

jarmo vilponen

#14 Iso vääryys - toinen saa ja 'ehkä tuntee auttavansakin'?

2011-06-20 16:19:13

Näihin vanhoihin jäänteisiin liittyy sellaset 'vanhat luulotkin', että työnantaja auttaa kehitysvammaista ja tavallaan tietenkin siltä osaltaan 'auttaa', että vammainen tuntee usein kuuluvansa yhteisöön ja asian taustalla on 'tarpeellisuuden tunne' - 'kun käyn oikein töissäkin'!?
Kyllä kai ainakin 20 euroa pitäisi jäädä käteen ja sittenkin uskoisin kehitysvammaisen keskimäärin olevan talolle tuottava, en tosin tunne kokonaisuutta ja asioissa onkin varmaan monta osakokonaisuutta ja erilaisia työpaikkakohtaisia tuottavuus/tyytyväisyys/valvonta ja ohjattavuus- ym. kysymyksiä?
Kyllä korjattavaa on kokonaisuudessa, pahalta tuntuu!

 

kehitysvammainenkin osaa

#77 Kajaanissa

2011-08-04 10:32:33

#1: -  

 Kajaanissa kukaan taho ei edes järjestä näitä suojatyöpaikkoja kehitysvammaisille, vaikka miten vanhempana pyytää. Pitäisi itse osata ja tehdä tuokin homma, kun tietäisi mistä aloittaa?

Toki työstä olisi maksettava oikeanlainen palkka, mutta ensin pitäisi olla se työ.