Helsingin joukkoliikenteen heikentäminen

Kommentoitu viesti

Caloniuksen kadun 8. pysäkki

#125 Re: Emme elä Keski-Euroopassa

05.02.2013 09:14

#117: Meclu -96 - Emme elä Keski-Euroopassa

Emme todellakaan elä! Sen huomasin viikonloppuna kävellessäni Runeberginkatua Kamppiin, siihen on rakennettu hieno punainen pyörätie, samoin tuo kuuluisa Baana, en  keskipäivällä nähnyt ainoataan pyöräilijää, jos heitä ei näy viikonloppuisin, miten sitten viikolla kun töihinkin pitäisi mennä!

Keskustelu pyöräteistä ja raitiovaunu 8 Caloniuksen kadun pysäkistä on kääntynyt kiistaan pyöräteistä ja niiden vaikutuksista Mechelininkatuun. Minulle ja monelle muulle vanhukselle ja koululaiselle tärkein asia pysäkin siirto on  tässä juupas-eipäs keskustelussa jäänyt paitsioon! Miten on mahdollista ajatella, että pyöräilijöiden on mahdoton "kurvata" Hietaniemen kautta, mutta huonojalkaisille, rollaattorihmisille päästäkseen esim. Ruoholahteen ei ole mikään ongelma kipittää tuota siirrettyä uutta pysäkkiä kohti Arkadiankadun kulmaan tai jos olemme Mechelinkadun päästä menossa Marian sairaalaan!

Olisi mielenkiintoista nähdä joku tilasto liikennesuunnittelupäällikkö Lehmuskosken heittämästä väitteestä: Pyöräilyolosuhteiden parantuessa osa automatkoista korvautuu pyöräilyllä, mikä parantaa myös autoliikenteen sujuvuutta.

Luulisin, että jos ihmiset vaihtavat kulkuvälinettään siirto on autosta julkiseen - Lemuskosken väittämä  vaatii julkisen liikenkeen  hankaloittamista, johon suuntaan tässä ollaan menossa mm bussit 14, 18, 24 jne!

Vielä asia, jota tässä olen miettinyt!!! Missä ovat  meidän city-vihreämme joille vuosia sitten oli kunnia asia sitoa itsensä kehäkolmosen toisella puolella olleisiin puihin ja suojella suoalueita - miksi ei teistä ainoakaan ota kantaa Mechelinkadun puihin, eivätkö ole yhtä arvokkaita, vai onko ajatusmaailmanne muuttunut täysin päästessänne H:gin vaikuttaviin piireihin?

Kuntavaalien edellä en huomannut keskustelua raitiovaunu 8 pysäkin siirrosta ja  Mechelinkadun puiden kaatamisesta, oliko todella taktikointia ennen vaaleja - jos olisimme täällä Töölössä tienneet kantanne olisi moni ääni mennyt muualle ja vihreiden kannatus olisi saattanut romahtaa - kuten tulee seuraavissa vaaleissa vääjäämättä käymään!

Vastaukset

Ainotar

#128 Re: Re: Emme elä Keski-Euroopassa

2013-02-05 11:26:07

#125: Caloniuksen kadun 8. pysäkki - Re: Emme elä Keski-Euroopassa 

 Olet oikeassa, keskustelu on liikkunut liiaksi lehmusten kohtalossa, mutta ehkä se keskittyy nyt suunnitelman muihin osiin, kun rakennusvirasto antoi HS:n jutussa lauantaina puiden kaadolle uuden selityksen. Tähän asti on oltu siinä käsityksessä, että puut on tutkittu ja ne kaikki joudutaan pitkältä matkalta kaatamaan huonon kuntonsa takia, mikä ei ole ollut uskottavaa. Mutta kaatamisen syy ovatkin kadun peruskunnostustyöt, joita ei kai sitten pystytä tekemään puiden juuret suojaten. Jos puulta tuhotaan kaikki kadunpuoleiset juuret niin poistettavahan se on jo kaatumisvaaran takia, vaikkei kunto sitä vaatisikaan.

Hesarin juttu olikin tehty niin kuin puiden kaato olisi ainoa asia, jonka takia suunnitelmaa vastustetaan. Ja sellaisestahan lautakunnan ei tarvitse välittää, koska isojen puiden hävittäminen synnyttää aina porun tapahtuipa se missä päin kaupunkia tahansa. Kaikki muu problematiikka ohitettiin sillä, että eräs pikkupoikakin pääsee mummon kanssa turvallisesti hakemaan pikkusiskoa päiväkodista pyöräkaistaa pitkin. Itse en kyllä päästäisi pikkupoikaa vauhtifillaroijien tielle ja lähelle autovirtaa, lapset pysykööt jalkakäytävillä kunnes pyörän hallinta ja liikenteen huomioimiskyky on varmaa.

Eilen satuin näkemään pätkän MOT -ohjelmaa ja metron automatisointi jäi askarruttamaan. Onko metro tosiaan niin hidas, että sitä on nopeutettava kustannuksista välittämättä, kun muuta perustetta automatisoinnille on vaikea nähdä? Paljonko joukkoliikennettä voitaisiin sujuvoittaa käyttämällä miljoonat vaihtoehtoisesti johonkin muuhun?  Sama nopeuttamisperustehan esitetään kahdeksikon pysäkeiden vähentämisellekin ja lasketaan matkustajien saavan siitä satojentuhansien hyödyt, vaikka ratikkamatkan nopeutuminen ei korvaisi edes kauemmas siirretylle pysäkille kulkemisen vaatimaa lisäaikaa.

Muuten:  kahdeksikon kiskotyöt ovat Hesarin jutun mukaan lehmustenkin kannalta raskain osa  peruskorjauksesta.