Käsiaselupiin tiukennuksia

Yleisessä tiedossa on että metsästysaseet eivät ole vaarallisia kuin eläimille. Lintukiväärin nimikin tulee siitä että sillä voi tappaa vain linnun kokoisen eläimen. Käsiaseet ovat vaarallisia koska ne ovat pienikokoisina helppoja kuljettaa mukana. Pienoispistooli- ja revolveri ovat kaikista vaarallisimpia, koska nimensä mukaisesti ne ovat kaikista pienimpiä. Käsiaseen hallussapitämistä tulisikin siksi rajoittaa seuraavilla lakimuutoksilla:

Käsiaseluvat myönnettäisiin toistaiseksi voimassaolevina, mutta ammuntaharrastus tulisi todistaa kerran vuodessa kahden hyväksytyn lausunnonantajan allekirjoittamin todistuksin. Lausunnonantajan hyväksyy Sisäasiainministeriö. Lausunnonantajan pitää suorittaa hyväksytyn lausunnonantajan kurssi, ja uusia tutkinto vuosittain.

Lääkärintodistus pitää myös toimittaa vuosittain, mutta sellaisen lääkärin todistusta ei hyväksyttäisi, joka kirjoittaa todistuksia liian kevyin perustein. Tästä syystä lääkäri ei saisi itse olla ammunnanharrastaja. Lääkärin ei olisi pakko kirjoittaa todistusta jos esim. hänen vakaumuksensa sen estää.

Käsiaselupaa ei tulisi myöntää liian nuorille, eli alle 30-vuotiaille. Myös liian vanhat henkilöt ovat riski, joten yli 50-vuotiaille ei tulisi myöntää lupia. Jos henkilö on opiskelijana jossain, ei lupaa myöskään annettaisi itsestäänselvistä syistä. Työttömille tai lomautusuhan alaisille ei myöskään voisi antaa lupia.

Käsiaseen omistajilla pitäisi aina olla näkyvillä tunnus, josta heidät tunnistetaan. Viranomaisilla olisi oikeus tarkistaa tällainen henkilö tarvittaessa, ja jos häneltä löytyy käsiase, se takavarikoitaisiin. Vasta kun aseen omistaja on todistanut että ase on ollut hyväksytyllä syyllä hänen mukanaan, se voidaan antaa hänelle takaisin. Vaikka asetta ei olisi mukana, hänet voitaisiin toimittaa terveysviranomaisten suorittamaan mielenterveyden tarkastukseen, sekä kahden poliisiviranomaisen haastatteluun. Tarkastus ja haastattelu saisivat kestää vain kohtuullisen ajan, eli enintään 48 tuntia.

Viranomaiset voisivat myös värvätä näihin tarkastuksiin siviilejä, jotta tarkastuksia pystyttäisiin tekemään mahdollisimman paljon. Näillä erikoistarkastusryhmillä (saks. Einsatzgruppen) olisi poliisin oikeudet.

Mikäli käsiaseen omistaja tavataan ilman tunnusta, rangaistus olisi ehdoton vankeustuomio. Vain riittävän suuri rangaistuksen uhka saisi kaikki käsiaseen omistajat pitämään tunnusta. Tunnuksen pitäisi olla värikäs ja helposti havaittava, esimerkiksi tällainen (kun tekstiksi vaihtaa ”käsiaseharrastaja”): http://www.mahnung-gegen-rechts.de/pages/staedte/Zittau/pics/Gelber-Stern.jpg

Allekirjoita adressi turvallisen ja moniarvoisen Suomen puolesta!