Katettu jalkapallokenttä Hyvinkäälle

Hei,

Hyvinkään Palloseura on yksi alueen suurin ja toimivin urheiluseura. Seuralla on noin tuhat rekisteröityä jalkapallon harrastajaa vuosittain, joista valtaosa on 6-15-vuotiaita junioreita. Tällä hetkellä vain nuorimmille junioreille pystytään talvisin tarjoamaan yksi tai kaksi tunnin harjoitusvuoroa viikossa Willa Arenan jalkapallohallissa, sillä hallin vuorot jaetaan myös pesäpalloilijoille ja amerikkalaisen jalkapallon harrastajille. Tästä syystä vanhemmat juniorit ja aikuiset joutuvat harjoittelemaan talvisin ulkona VillaParkin tekonurmella säiden armoilla. Monet pelaajat ovatkin lopettaneet hyvien harjoitteluolosuhteiden puuttumisen vuoksi, koska ovat joutuneet harjoittelemaan ulkona mm. räntäsateessa ja kovassakin pakkasessa.

Ongelmana ei siis ole pelkästään vuorojen vähyys, vaan harjoitusolosuhteita pitää kehittää muiden Eteläsuomen kaupunkien tasolle, jonne on rakennettu useita täysimittaisia katettuja jalkapallokenttiä. Osan Hyvinkääläisistä joukkueista on talvisin ollut pakko matkustaa pitkiä matkoja päästäkseen katettuun halliin pelaaman myös virallisia otteluita, sillä Willa Arenan kenttäkoko ei täytä otteluille vaadittuja kriteereitä.  Mikäli Hyvinkäälle saadaan katettu jalkapallokenttä, niin myös Hyvinkäälläkin voisi talvella pelata otteluita ja harjoitella hyvissä olosuhteissa. Katettu täysimittainen jalkapallokenttä on siis ehdoton edellytys talviajalle, jotta voimme kehittää Hyvinkääläistä jalkapalloa eteenpäin jatkossa. Nyt VillaPark’iin on rakentumassa hienot katsomot ja pukutilat, joita kannattaa ehdottomasti hyödyntää myös talvella täysimääräisesti. Siksi voisikin olla järkevää kattaa tekonurmi talveksi ylipainehallilla, kuten monilla muilla paikkakunnilla tehdään. Kenttä kuin kenttä pystytään kattamaan ja PVC-halli voidaan purkaa kesäksi pois.

Hyvinkää on Suomen 23. suurin kaupunki ja HyPS'iä pidetään kasvattajaseurana, jolloin harjoitteluolosuhteidenkin pitää olla myös tämän mukaiset. HyPS on yhtenä alueen suurimpana urheiluseurana joutunut ottamaan kantaa siihen, mikä on HyPS’in rooli alueen liikuntapalvelujen kehittäjänä: Olla vain passiivinen sivustakatsoja ja odottaja, vai olla aktiivinen toimija, joka yhteistyössä Hyvinkään kaupungin kanssa tekee kaikkensa sen eteen, että liikuntapalvelujen ja liikuntapaikkojen määrä ja taso vastaavat tarvetta ja kaupungin kehittymisen vauhtia. Tämä puolestaan lisäisi koko alueen viihtyvyyttä, vetovoimaa ja elinvoimaisuutta.

Hanke vaatii toteutuakseen työtä ja Sinun apuasi tarvitaan myös. Haluamme osoittaa kaikille sidosryhmille hankkeen tarpeellisuuden. Jos koet hankkeen tarpeelliseksi, anna sille tukesi allekirjoittamalla oheinen kansalaisadressi ja JAA LINKKIÄ ETEENPÄIN.

Kiitos etukäteen tuestasi!