Kieltäkää kasvissyönti

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Kieltäkää kasvissyönti .

Eetu Louhe
Turku

#51

31.01.2008 17:39

Onko teidän mielestä oikein pakottaa ihmiset syömään ruokaa, jolla on tuollainen menneisyys kuin noilla hevosilla. Monia eläimiä kohdellaan samalla lailla. Ihan kalkkunoista lehmiin. Onneksi ihmiset uskaltavat näyttää mitä mieltä ovet asiasta. Jos kaikki ihmiset lopettaisivat lihan syönnin, kuinka monta hevosta vietäsiin esim. italiaan teuraaksi??? EI YHTÄKÄÄN. Ihmiset, miettikää mitä sanotte ja kenelle. Ajatelkaa pidemmälle, kuin sitä omaa makkaraanne siinä pöydällä ja lopettakaa miettimästä että onkohan se makkara nyt 90% vai vain 70% lihaa. Minkää itseenne.
Reguel Steinbock
Godby

#53 Kasvit maistuvat hyvälle!

04.02.2008 00:29

Hei ihmiset!

Tänä vuonna olen ollut kasvissyöjä 30 vuotta, ja voin hyvin.

Päätöksen lopettaa lihansyönnin tein jo n. 6-vuotiaana, mutta en voinut
toteuttaa sitä ennenkuin 1978 kun Mummoni, joka oli suuri lihansyönnin puolestapuhuja, oli haudassaan. (Hän ei kuollut lihansyönnin takia, vaan
munuaisten toiminnan loppumisen takia).

Onko minun tehnyt mieli syödä lihaa näinä vuosina? Ei.

Olenko laiha kuin luuranko? En, painan n. 90kg ja olen n. 185 sm pitkä,
joten pikemminkin hiukan ylipainoa.

Kasvissyöjiä on ollut jo Pytagoran aikoina - pytagoras itse oli kasvissyöjä.

Hyvää ruokahalua kaikille, ja vaikkette lopeta lihansyöntiä niin
uskon ettei tarvitse syödä niin paljon lihaa kun moni syö tänään.

R. Steinbock, Affenanmaa 56 v. (Mies)

satu siitonen
hankasalmi

#54 Parempi

04.02.2008 10:35

on olla, kun syö kasviksia. Tietysti, jos elämä on pelkkää tuskaa, niin lihansyönti helpottaa, joutuu nääs nukkumaan paljon pitempään. Kyllä se tuskan syy pitäisi löytyä ja lihansyönti sitä tavallaan pahentaa, niin, että on vaan nukuttava, poissa tästä maailmasta.MIELUMMIN KASVIKSIA HYVIN MAUSTETTUNA.
Laura Salminen
Lappeenranta

#55

05.02.2008 17:45

Suksi kuuseen. :l jokainen syököön miten haluaa.
Emma Knuuttila
Seinäjoki

#56

05.02.2008 18:26

Syö ihmeessä lihaa,jos haluat.
Siitä vaan,kukaan ei estä.
Antaisit kuitenkin muitten syödä mitä he itse haluavat.
Simo Kosonen
Rautjärvi

#57 lihaa pöytää

05.02.2008 22:13

meilläpäin tavataan syödä lihaa ja eipä tuo isukki edes kehtaisi pöydässä minun naamaaa katsoa jos kääntyisin vegaaniksi en näe kasvissyönnissä mitään järkeä ??? miksi olla syömättä lihaa ei ne eläimet siitä kärsi että niitä kasvatetaa ja jos olette jotain tv dokumentteja katsonut miten eläimiä kohdellaan huonosti niin se on täällä suomessa täyttä puppua ja sitäpaitsi kun leikkaajat leikkaavat kuvamateriaalia niin ne voivat tehdä ko videolle jo niin paljon että katsoja saattaa ymmärtää väärin eli kyseiset " dokumentit " ovat 100% PROPAGANDAA ja itse kokemuksella tiedän että eläimiä kuolee kos on niilläkin tauteja niinkuin meillä ihmisilläkin eli jos joku 45 min ohjelma näyttää miten kanallassa on kuolleita kanoja lattialla niin ei sille kasvattaja mitään voi jo eläin kuolee päin vastois kasvattajan pitää pyrkiä siihen että yksikään eläin ei kuolisi ennen teurastamoa koska jokainen kuollut eläin on kasvattajelle tappiota tiedän sen koska meillä on noi 300 nautaa josta jalostamo tekee erilaisia lihajalosteita
henriikka toissalo
mynämäki

#58

07.02.2008 18:20

ja millä perusteella sä sanot että me kasvissyöjät ollaan nirppanokkia?? kyl mä ainakin söisin vielä kasvista jos se menis kieltoon....
Kalle Laukkanen
Helsinki

#59

08.02.2008 04:09

Oletetaan, että on mahdollista, että kasvissyönnissä ei ole mitään järkeä, mutta oletetaan myös, että kasvisruoalla voi saavuttaa terveellisen ja tasapainoisen ruokavalion, kuten sekaruokavaliollakin. Onko tämän kieltämiseen oikeasti jotain syytä? Jos kieltäminen tapahtuu pelkästään tarpeettomuuden perusteella, niin samantien voitaisiin kieltää aika monta asiaa (kuten Hikipedia, jonka ylläpitäjä adressin aloittaja todennäköisesti on).

Väitän tässä vastaan käytännössä huvin vuoksi, koska kuten sanoin, adressin luoja on erittäin todennäköisesti Hikipedian ylläpitäjä, ja ne, jotka ovat vannoneet Sieluvalan Hikipedialle levittävät sekasortoa kaikin mahdollisin keinoin, ja ovat tosissaan vain silloin kun väittävät etteivät ole. Nämä pahamaineiset olennot ammentavat elämänvoimansa näistä väittelyistä, joten jokainen, (minä mukaanlukien), ottakaa adressi huumorilla ellette ole alkuperäisideasta älynneet, ja mitä enemmän haukutte adressin kirjoittajaa, sitä enemmän hänellä on syytä hihitellä itsekseen "Hahhah, hitsi kun nämä ihmiset ovat huvittavia". Ei ole vielä aivan varmaa, ovatko discordisesti kieroutuneet hikipedialaiset varsinaisesti ihmisiä, vai onko sekasorto tuhonnut heidän inhimillisyytensä totaalisesti, mutta varmaa on se, että he ovat kuolemattomia, ja tulevat aina olemaan kiusanamme.

Anteeksi, innostuin. No, tuo alkuosa on lähestulkoon vakavaa tekstiä.

Hail Eris, All hail Discordia!
Maria Isokangas
Kokkola

#60

18.02.2008 14:19

voi luoja miten typerä adressi. voiko tämä edes olla mahdollista?! sitä paitsi, haluaisin selventää kirjoittajalle, että kasvissyönnistä saa just oikeet ravintoaineet kun syö oikein. sitä paitsi kasvissyönti on terveellisempää ja ympäristöä vähemmän kuluttavampaa kuin 'lihansyönti'. adressin tekijä ei selvästikään tiedä yhtään mitään kasvissyönnistä, ja viittii mennä tämmösiäkin kirjoittamaan kun ei ole asiasta ottanut minkäänlaista selvää. NAURETTAVAA, ei, vaan SÄÄLITTÄVÄÄ ja täysin typerää
Michail Jaction
Jurmaa

#61

18.02.2008 16:02

En minä sitä kieltää haluaisi, mutta totuushan on kaikesta huolimatta se, että esim. kouluissa parin kolmen takia tehtävä erikoisruoka-annos on huomattavasti kalliimpi kuin parille sadalle muulle tehtävä "normaali" ruoka. Eli kasvissyöjät saisivat syödä kotona mitä tahtovat mutta mm. kouluissa sitä mitä on tarjolla. Lihansyönnille ei ole olemassa mitään fyysisiä esteitä, toisin kuin vaikkapa laktoosi-intolerantikoilla.
Esa Hämäläinen
Tampere

#62 Lukekaa se kirja

19.02.2008 00:33

Itse adressi oli varmaan vain ärsytysmielessä tehty, ei kai kukaan OIKEESTI voi ajatella noin??

Mutta mihin ollaan menossa kun kukaan ei enää tunne teosta johon koko länsimainen sivistys (?) perustuu? Kaikki vaan saa heti näppylöitä kun Raamattu mainitaan, mutta tietääkö kukaan mitä siellä lukee?

Luomiskertomuksessa tosiaan annettiin vain kasvit ihmiselle syötäväksi. Vasta Nooalle annettiin lupa syödä lihaa.

Yksi Raamatun tärkeimmistä henkilöistä, apostoli Paavali, oli kasvissyöjä ja suositteli sitä muillekin (1.Kor 8:13, Room 14:21).

Myös Daniel, tärkeä profeetta, kieltäytyi liharuaasta ajoittain.

Mutta lukekaa ihmeessä se kirja, se on oikeesti hyvä, pöllöt ihmiset (anteeksi huuhkajat!) vaan saa sen vaikuttaman tyhmältä.



Michail Jaction
Jurmaa

#63

19.02.2008 08:05

Raamatun ohjeet sosiaalisista suhteista ovat ihan hyviä, mutta en pitäisi sitä mitenkään kirjaimellisesti oikeana ja hyvänä esim. ruokavalio-ohjeena.
Joni Tarnanen
Riihimäki

#64 ime pakaraas

26.02.2008 21:35

kai se on jokaisen oma asia miten syö.. ja kasvissyönti on viel kaiken lisäks terveellisempääkin.. PERKELE hankkikaa elämä!!!
juuso laajajärvi
salo

#65 joo-o

26.02.2008 22:00

Kasvissyönti ei todellakaan ole terveellistä! Ihminen tarvitsee LIHAA, LIHAAAAA!
Heidi Manner
Joensuu

#66 Hassua.

26.02.2008 22:19

Tämä adressi on vähän samaa sarjaa "Palautetaan homous sairausluokitukseen"- adressin kanssa. Typerä ja huomionkipeä. Onnea miljoonan ihmisen haalimiseen.

Huomaan, että monet olettavat sekasyönnin olevan automaattisesti täydellinen tapa saada kaikki tarpeellinen elimistön hyvinvoinnin kannalta. Ensimmäisenä mieleeni tulivat mammanpojat ja amikset, jotka elävät oluella, lenkillä ja kebabilla. Tällainen ruokavalio ei varmasti täytä ruokaympyrän suosituksia, mutta sen täytyy olla terveellistä, koska siinä on LIHAA. On totta, että vegetaristit ja etenkin vegaanit joutuvat näkemään enemmän vaivaa saadakseen kaikki vitamiinit ja hivenaineet sekä muun tarpeellisen. Se ei kuitenkaan tarkoita, että pitäisi luopua omista atteistaan tai riskeerata terveytensä. Kyllä, kasvissyönti on terveydelle parempi vaihtoehto. Se ei ole mielipideasia.

Koska olen ihminen, minulla on vastuu kaikista muista elollisista olennoista. Olemme täysin ylivoimaisia ja halutessamme voimme tappaa kaiken elollisen. En kuitenkaan halua ajatella, että se on välttämätöntä ja elämän tarkoitus. En tarvitse lihaa ja pidän säälittävänä tapaa tappaa puolustuskyvyttömät eläimet asein. Jos joku haluaa lihaa, se tulee metsästää itse, paljain käsin. Siitä vain jänismetsälle. Juokse jo.
Heidi Manner
Joensuu

#67 Tämän unohdin mainita.

26.02.2008 22:29

Hyvät ihmiset.
Kun kirjoitatte adressien keskustelupalstoille tai minne tahansa, käyttäkää Suomen kieltä. Suomen kieli sisältää muun muassa isoja alkukirjaimia, pilkkuja ja pisteitä, joilla rakennetaan lauseista selkeitä ja ymmärrettäviä. Järkeviltäkin argumenteilta lähtee pohja, jos kaikki on kirjoitettu miten sattuu.

Simo Kosonen (57) osoitti mielipiteeellään varoittavan esimerkin. Olisi ihanaa lukea se vielä suomennettuna.

Kiitos.
Katariina Rantala
Heinola

#68

03.03.2008 18:47

Ei ihme että kersat ampuilee toisiaan kouluissa jos niitten vanhemmat on tollasia sekoja..
Mikko Saari
Kotka

#69

18.04.2008 10:29

Mikä ihme tätä kansaa vaivaa? Palstalla aikaisemmin on toivottu adressin aloittajan katoavan maapallolta ja valtaosa kommenteista keskittyi hyökkäämään kirjoittajan älyä/"asiantuntemusta" vastaan. Voin olla väärässäkin, mutta adressit.com mielestäni viittaa siihen että jokaisella on mahdollisuus ajaa haluamaansa asiaa. Rehellisyyden nimissä mainittakoon että olen harvoin nauranut millekään tekstille niin paljoa kuin tälle kokonaisuudelle. Ensinnäkin: "Kieltäkää kasvissyönti". No, onhan kaikilla oikeus ajaa haluamaansa asiaa niin kauan kun kyseessä ei ole rikos, mutta miten kukaan voi ottaa tätä vakavasti? Kaikella kunnioituksella, mutta onko suomalainen todella näin naivi, että kun joku haluaa kieltää kasvissyönnin (aihe jolla taatusti saadaan jokainen teiniaktivisti ja puunhalaaja liikkeelle) keräämällä adressin jonka allekirjoittaa 18% väestöstä hänet otetaan todesta?
Toiseksi, yli kuudestakymmenestä kommentista ehkä jopa viisi oli samaa mieltä alkuperäisen adressin kanssa (ja niitäkään ei täysin vakavalla naamalla voinut ottaa), valtaosa kirjoittajista oli vihaisia kasvissyöjiä.
Mielestäni adressin perustaja on suurimpia humoristeja mitä maastamme löytyy.
Michail Jaction
Jurmaa

#70

18.04.2008 13:40

Syön kaikkea. Niin lihaa kuin kasviksiakin. Jos maassamme vallitsisi kommunistinen järjestelmä, kaikki saisivat tarvitsemansa määrän kasviksia ja/tai lihaa, eikä kenenkään olisi nälkä. Äänestä sinäkin SKP:tä!

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

08.05.2008 22:32


Markku Huttunen
Turku

#72 "kieltäkää kasvissyönti"

08.05.2008 23:38

Ei kai sitä tarvitse kieltää? Tokko siitä mitään haittaa on. Vai onko aloitteen otsikon taustalla jotain uusia tutkimus- tai muita luotettavia tuloksia?

Reagoin otsikkoon sen mukaisesti.

M
Tero Järvenpää
Turku

#73 Omalaatuista huumoria..... Mutta.

09.05.2008 11:22

Hieman nauratti tuo adressi, mutta kyllä tuossa tosiaan vinha perä on, kouluissa menee resursseja kasvisruokavalion noudattamiseen sillä yhä useampi nuori innostuu aiheesta nykyisen median ulkonäköihanteiden (lue liikalaihuuden ihannoinnin) takia. Joten muutamaan otteeseen saanut uutisista katsoa kuinka valitetaan että kouluilla ei ole tarpeeksi varaa ruokkia lapsia, mitä ihmettä, sillon kun itse olin ala/ylä asteella, ei moisesta ollut puhettakaan.
Tosin tuo nyt hieman eksyi aiheesta, pahoittelen sitä.
Mutta.
Itse olen siinä mieltä adressin kirjoittajan kanssa että nuoria pitäisi valistaa mahdollisista kasvissyöntiin kuuluvista riskeistä, sekä siinä sivussa opastaa nuoria oikeaan kasvisruokavalioon, ei siinä, itse olisin enemmän kuin tyytyväinen jos kaupungilla kipittää 20c helteessä vastaan kalpeita kaunokaisia, eikösvain? ;D
Wiking Vuori
Helsinki

#74 Ottia tuota...

24.06.2008 22:04

Olipas mielenkiintonen keskustelu luettavaksi. Taitaa aihe herättää suuria tunteita... Adressin tekijä on todellakin suuri humoristi (sillä huumoriahan tämän on pakko olla, viimeistään se, että tekijä on Hikipedian ylläpitäjä, todistaa sen). Suuntaankin kirjoitukseni ja sen sisältämät mielipiteet niille, jotka ottivat asian liian vakavasti.
Ensinnäkin, kuten lähes viisikymmentä kirjoittajaa edellä on jo todennut, kasvissyönti on (oikein hoidettuna) täysin turvallista. Se todellakin, tutkimusten mukaan, säästää luontoa ja on siten eettistä. Tästä luontoa säästävästä vaikutuksesta ei tutkijapiireissä olla yksimielisiä, mutta enemmistö asiantuntijoista on tällä kannalla. Nykyaikana ihminen ei välttämättä tarvitse lihaa ja sen proteiineja monipuolisen ruokavalion toteuttamiseksi, vaan proteiini on saatavissa myös esim. pavuista.
Raamattu-viittaus on herättänyt eniten kommentteja keskustelussa. Mainittakoon tässä, että olen itse kristitty ja kasvissyöjä, tarkemmin sanottuna pescovegetaristi. Henkilökohtaisesti minulla ei ole mitään eettisiä syitä ruokavaliolleni, joten olen kai jonkun mielestä "nirppanokka". Toisaalta, mielstäni on parempi, että olen reilusti kasvissyöjä kun että olisin lihansyöjä, joka erilaisten ei-miellyttävien ilmeiden säestyksellä yrittää saada syvästi inhoamaansa ruoka-ainetta (eli lihaa siis) kurkusta alas. Itse asiassa olin tällainen lihansyöjä vuosia, ennen kuin totesin olevan kohteliaampaa olla ihan vaan kasvissyöjä.
Mitä Raamattuun tulee, siellä on käsky viljellä ja varjella luomakuntaa. Tähän vedoten Suomen evankelis-luterilainen kirkkokin suosittaa jäsenilleen kasvissyöntiä. Itse en uskovaisena näe ristiriitaa ruokavalioni ja vakaumukseni välillä.
Juhani Salonen
Tampere

#75 Nyt kyllä..

16.02.2009 23:26

..vähän hävettää adressin kirjoittajan puolesta. :/ Tuskin tätä kannattaa lähteä edes argumentoimaan.