Tupakan ikäraja 16v

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Tupakan ikäraja 16v.

pasi alakangas
helsinki

#1

23.03.2007 13:51

kun ei osaa monet "aikuiset" ihmiset sen liiemmin asioistaan päättää... pitäis periaatteessa 18-vuotispäivänä ihmiselle tehä psykologinen testi jonka perusteella myönnetään lupakortti jota näyttämällä saa ostettua tupakkaa tai alkoholia... vaikka totuus on että molemmat pitäis lailla kieltää.
Kalle Laukkanen
Helsinki

#2

24.03.2007 23:21

Olen Pasi Alakankaan kansas pitkälti samaa mieltä, että tuo on erittäin yksilöllistä milloin henkilö on valmis päättämään mistään omista asioistaan. Ja tuosta että alkoholi ja tupakka pitäisi kieltää lailla en osaa kauheasti mitään sanoa, toisaalta alkoholi ei ole laillinen tapa myrkyttää ympärilläolioita mutta toisaalta tupakka ei aiheuta erittäin vakavia sosiaalisia ongelmia. Sekä alkoholi että tupakka ovat kyllä erittäin pitkälti hyödyttömiä (kuten melkolailla kaikki päihdeaineet), mutta sitten nousee kysymys että halutaanko tehdä valtio jossa ihmiset saavat itse päättää pilaavatko terveytensä ja elämänsä, vai halutaanko ruveta määräämään mitä kukin saa tehdä, että valtion tehokkuus kasvaisi.

En allekirjoita, jos on niin kova hinku tuhota keuhkonsa niin saa nähdä sen verran vaivaa (ja riskiä) että kysyy ohikulkijoita ostamaan tupakkaa.
Iida Saukkoriipi
Pello

#3

25.03.2007 15:40

Samaa mieltä. Pysyköön se ikäraja nykyisenä, ehdottomasti.
Anssi Sahlberg
Espoo

#4

25.03.2007 23:09

Tupakan ostamisen raja oli 16 vuotta vielä 80-luvulla, mutta sitä on nostettu, mainonta on kielletty ja kesällä ravintoloistakin tulee savuttomia. Itse en (enää) polta ja tälläinen adressi on kyllä aika hölmö suoraan sanottuna. Myynnin ikärajaa pitäisi päinvastoin nostaa 20 vuoteen ja hinta ainakin tuplata, tupakanpolttoa pitää vastustaa eikä suosia koska tupakan poltossa ei todellakaan ole kyse pelkästään omasta terveydestä vaan passiivinen tupakointi surmaa valtavasti ihmisiä jotka eivät edes polta (mm. tarjoilijat), sade- ja muita metsiä kaadetaan tupakkapeltojen tieltä. Tupakkaa varastetaan ja salakuljetetaan ja siten verorahat jäävät saamatta köyhiin tuottajamaihin.

Parempi kun ei edes aloita. Lopettaminen vaatii todellakin hyvän motivaation (syyn), ei siinä paljon kalliit nikotiinpurkat auta jos ei ole intoa lopettaa. Tiedän kokemuksesta, poltin kymmenen vuotta vajaan askin päivässä ja nyt olen ollut yli viisi vuotta ilman mutta mieli tekee vieläkin, varmasti lopun ikääni. Tupakoitsijan aivot muuttuvat, addiktio "jää päälle" ja siksi yksikin tupakka lopettamisen jälkeen riittää. Jokainen tupakoitsijan on siis vain lakossa.
Siru-Kyllikki Nieminen
Helsinki

#5

27.03.2007 23:50

Voi höpö höpö sinä pieni kultsi puppeli. Vai että 16v lapsen pitäisi päästä aikuisten puuhiin ja saada savuava tupakki pienen pienten huultensa välii. Voi höpö höpö höpö. Minun mielestäni aikuisikärajaa pitäisi nostaa tuonne 30v tuntumaan ja kieltää kaikilta alle tämän ikäisiltä lapsukaisilta tupakin poltto, alkomaholin ryystäminen, halailu, pussailu, mopolla ajo, autolla ajo, ratkorilla ajo ja navan näyttävät härskit paidat. Eihän 16 vuotias lapsi ole vielä lähellekään aikuinen. 16 vuotiaana sinunkin pitäisi vielä nauttia normaaleista lapsosten asioista niin kuin kirmailuista kukkaiskedoilla ja pyhäkoulun iki-ihanista kevätvirseistä. Vai että 16 vuotiaana pitäisi päästä tupakkia ostamaan. Höpö höpö höpö hpöpö. Tupakin poltto on paha ja syntinen tapa joka aiheuttaa vain keltaisia hampaita ja pahanhajuisia kieliä. Pureskele mieluummin vaikka purugumia ja nauti kesästä ja kärpäsistä ja suvivirsistä. Vai että pitäisi päästä 16 vuotiaana tupakkia ostamaan... Höpö höpö höpö höpö höpö höpöh öhpö... Tupakista saat vain yskän ja limaa kurkkuun ja syövän ja isin ja äidin antamat viikkorahatkin menevät ihan turhaan. Höpön höpön pöpön....
Henriikka Virtanen
Hämeenlinna

#6

28.03.2007 13:26

Ikärajana 18 on sopiva. En allekirjoita.
Mika Haapakoski
Ulvila

#7

03.04.2007 21:42

NIMEOMAA. IKÄRAJA PYSYY SAMANA KU TÄHÄNKI SAAKKA!!!
Eetu Hiltunen
Jyväskylä

#8

15.04.2007 14:53

jaetaan saman tien savukkeita päiväkotilaisille, voi hemmetti, laadi parempia addresseja!
Mira Hämäläinen
Helsinki

#9

23.07.2007 23:47

Ihmiset kuolis nopeempaa jos toi hyväksyttäs.
Vaan tyhmä antaa äänensä tolle

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

04.08.2007 16:32


Tupakan ikäraja 16-vuoteen!
Vieras

#11 16-vuotiaalle tupakan osto lupa!

14.07.2010 21:17

Hei jos alle 18-vuotias polttaa niin se saa sitä hankittua ihan mistä vain muutenkin. Jotkut kioskit ja jopa kaupat myyvät alle 18-vuotiaalle tupakkia. On paljon ihmisiä jotka ostavat alle 18-vuotiaalle tupakkia ja jopa monen omat vanhemmat antavat lapsensa polttaa. Mielestäni tupakan ikäraja on turha olla 18-vuotta koska ala-ikäisillä on nykyään niin helppo hankkia tupakkia että heidän ei tarvitse kuin soittaa jollekkiin tietylle henkilölle tai ystävälle jonka kautta saavat tupakkia. Myös heillä menee enemmän rahaa jos he alkavat maksamaan hakuja sille joka hakee tupakkia.

Miettikääpä sitä kun ala-ikäisellä on jonakin päivänä hirveät niksat eli tekee mieli tupakkia niin miten se voi purkaa sen omiin vanhempiinsa tai ystäviinsä. On oma päätös polttaako vai ei ja 16-vuotias osaa tehdä päätöksensä kyllä ihan itse.

Eli olen näillä perusteilla sitä mieltä että tupakan ikäraja laskettaisiin 16-vuoteen.

 

jaakola
Vieras

#12

15.07.2010 14:01

melekosta shittiä:D

Vieras
Vieras

#13 Re: 16-vuotiaalle tupakan osto lupa!

19.07.2010 21:15


Vieras

#14 Voi lapset, lapset...

25.08.2010 09:46

Tätä nyt ei kannata kuin asianomaiset, eli 16-vuotiaat lapset, itse.

Myös nuo puolesta-perustelut ovat aivan selvästi alaikäisten logiikalla ja ajatuksenjuoksulla kirjoitettuja. Naiviudessaan hyviä argumentteja ikärajan säilyttämisen puolesta. Lapset nyt haluavat sitä ja tätä ja varsinkin teini-ikäiset tietysti kokevat olevansa omasta mielestään aikuisia. Tämä on tervettä ja osa itsenäistymistä, mutta jätetään se tupakan ostaminen, ainakin laillisesti, sitten siihen hetkeen kun ollaan oikeasti itsenäisiä (=rahat eivät tule vanhemmilta) ja ymmärretään elämän vastuista muutenkin.

Jos alaikäisellä on "nikat", se on "voi kyynel". Muistan yläasteella kun joka toisella pissiksellä oli "nikat" aina tunnin välein. Töissä parikymmentä vuotta polttaneillakaan ei ole samanlaista tarvetta ravata röökillä kuin tupakoivilla teineillä. Miksikö? Koska aikuisena siitä ei saa yhtäkään imagopistettä. Ainakaan positiivista.


Vieras

#15 tupakkaa ala-ikäisille

29.10.2010 22:21

mun mielestä sitä sais myydä vaikka 10v lapsille ku lapset ei voi ostaa tupakkaa ja o kauhee nikkis
myrkkypussi
Vieras

#16 Vimpeli vie

10.11.2010 20:38

Itse asiassa loppupeleissä tuo laskeminen voisi vähentää pienokaisten röökinpolttoa, koskapa näillä alle 16-vuotiailla peruskoulun pikkukoviksilla on vähemmän aikaa venattavana siihen että röböä saa itse hakea. Niinpä he malttavat paremmin odottaa siihen että heillä on laillinen oikeus ostaa eikä näitä 12-15-vuotiaita nassikoita enää ehkä ihan niin kovasti himottaisi tuo röökaaminen kuin että jos pitäisi odottaa johonkin hikiseen 18 vuoteen. 16-vuotias mielestäni osaa tehdä tämän päätöksen aivan yhtä kypsästi kuin 18-vuotias, ei se kaksi vuotta niin paljoa siinä tee. Ja joillakin taaveilla saattaa olla jopa sekin tupakinpoltossa, että he nauttivat siitä ns. jännityksestä jota alaikäisenä polttaminen tuo. Itse en tällaista ymmärrä mutta kyllä tällaisiakin uunoja taitaapi löytyä. Ja näitä alaikäisenä polttamisen vuosia olisi vähemmän jos ikäraja olisi 16-v -----> 16-17-vuotiaiden röökinpoltto vähenee.

Mutta eihän tällaisessa holhousyhteiskunnassa tuommoinen addressi mene läpi...
Tofu
Vieras

#17 Miksi ei?

21.11.2010 21:10

Se on ihan sama mikä ikäraja on, koska tiedän jotai 12 vuotiaitakin jotka polttaa. Oli ikäraja mikä tahansa, saa ne penskat aina jostakin sitä tupakkaa. Sama pätee alkoholiin. On joko vanhempi kaveri, isoveli tai -sisko tai vanhemmat joka ostaa päihteitä.
Ja mitä 16-vuotiaisiin tulee, nykynuoret näyttää jo 16 vuotiaana vanhemmilta mitä ne oikeesti on. Tehtiin tolle ikärajalle mitä tahansa, pysyy nuorten tupakanpoltto ihan samana. Eikä sillä ikärajan nostolla ois mitään merkitystä. Pari itkuraivaria äidille niin se kipasee lähikaupas.
Oishan se kiva että ikäraja alenis, mut ei se koskaa menis läpi.
micke
Vieras

#18

04.12.2010 14:35

ikäraja vois mun mieles olla vaik 25,sillä nuorten ei tarvi alkaa polttaa.ite polttanu 27vuotta(oon 40).tupakointi pitäis lailla kieltää,sakon uhallla.olen nähny monta sukulaista ja tuttua kuolevan syöpään...mut jos nuoriso tahtoo saman kohtaon,siittä vaa ja sätkää huuleen,mut turja siin sit itkee ja valittaa ku o syöpä.
en missään tapaukses allekirjoita tätä höpö-höpö adressii,ikäraja 25 ja allekkirjoitan
Vieras

#19 Re:

22.02.2011 09:15

#5: Siru-Kyllikki Nieminen -

Vastaan vähän myöhään mun mun mielipide sun kaltasista kukkahattu tädeistä on se, että ne pitäs polttaa roviolla. Just tuollaisten ihmisten olemassolo pitäs olla laitonta vähän niinku noituus silloin aikonaan.

Kehdosta hautaan

#20 Re:

26.05.2011 10:42

#1: pasi alakangas -

Tupakointi pakolliseksi ala-asteelta lähtien. Näin saadaan tarve aloittaa tupakointi myöhemmin vähenemään. Lisäksi pakkotupakointi saa tupakan maistumaan pahalta henkilön suussa ja tupakkayhtiöt menevät sitten konkurssiin.

 

Lakutupakat pois kioskin hyllyiltä! Huijausta, ei koukuta.

 

Roope03

#21 Onko järkee vai ei?

31.08.2011 22:51

Totta, tupakanpoltto on leimattu aikuisten asiaksi. Sen takia niin moni teini-ikäinen murrosiässä alottaa tupakanpolton: haisevat vaatteet ja hampaat, kiukkua, tupakan perässä juoksua ja kokoaikasta riippuvuutta = olet aikuinen. Aikuistuminen ja tupakointi ovat sama asia. Tänään 18-vuotiaista tupakoitsijoista suurin osa on jo niin vahvassa koukussa, etteivät lopeta tupakointia ikinä. Tämäkö hyvä asia? Karrikoidusti yhteiskunta pakottaa alottamaan 15-kesäsenä röökinpolton tai et ole aikuinen tai itsenäinen.. Pahe ja velvoite, ei hyvä... Joku järki näihin lainsäädäntöihin, tosin Suomen valtiossa harva laki muutenkaan on mitenkään järkeen rinnastettavissa.. Tupakointi kuitenkin tämän läpimädän valtion pienimpiä huolia, lainmukaan alaikäiset tupakan ostoon saavat kuitenkin tupakkansa tänään, huomenna ja ensiviikolla..

Vieras

#22 Mitä pahaa?

02.11.2011 20:30

En usko että tupakoinnin ikärajassa on mitään järkeä- niinkuin kaikki sanovat, sitä saa ihan mistä vaan. minun mielestäni tupakka, sekä llievemmät alkoholi tuotteet (mm. kalja, siideri, lonkero) tulisi laskea ikärajan k-16. tähtisädetikku= k-18 tupakka ja alkoholi= k-18... haulikko = k-15? onko tossa mitään näköistä järkeä... tupakalla tapat itseäsi, haulikolla tapat muita. mutta myös k-18 merkityt elokuvat ovat mielestäni hölyn pölyä... pitäisi niittenkin olla siinä 16 ikä rajassa. tehkää mitä teette. mutta minä allekirjoitan tämän. sitä tupakkaa tulee ikärajasta huolimatta. uuden tupakkalain jälkeenkin, poliisit eivät voi tehdä asialle mitään. se on vain minun mieli pide... loput on teijän muitten käsissä.
#saakoedeskaikkialta.

#23 buhaha

28.06.2013 22:35

tälläki hetkellä vieressä (pullapussi):)) ja voi ihan näitte &?kfc mummojen ärsytykseks vois vetää yhen :P pullan siis :)). on kai se parempi ku ei tule lisää ylipainoisia ihmisiä, suomalaisethan on kansanlihavuus listoissakin kärkijoukoissa. eikä onneks "ennenvanhaan" tehty mitään pahaa eikä ainakaan poltettu.. hui mikä ajatus :o ja kysymys teille negatiivikommentoijat, kuinka moni teistä on maistanut/polttanut/polttaa?