Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto


Vieras

#9001 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

11.04.2013 17:03

#8995: fundis - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Tarjoamasi selitys on osa ongelmaa: miksi kirjoittaa epäselvästi ja jälkikäteen paljastaa todellinen sanoma vain valitulle joukolle kun vaihtoehtona olisi järkitekstin tuottaminen heti alusta alkaen?

Pyhästä Hengestä ei siitäkään näytä juuri olevan apua, sillä saman innoituksen vallassa olevat ihmiset ovat perustaneet lukemattoman määrän erilaisia kirkkokuntia milloin minkäkin juuri heitä kismittäneen eriävän raamatuntulkinnan vuoksi. Pelkästään Wikipedia listaa 41 000 erilaista kristillistä ryhmittymää. Piskuiseen Suomeenkin mahtuu tuhoton määrä hieman toisistaan poikkeavia puljuja. Jopa tässä adressiketjussa on nähty eriäviä näkemyksiä kristittyjen kesken.

fundis

#9002 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

11.04.2013 17:03

#8989: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Aivan, eikä se kielenä ole yksinkertainen sekään, vaikkei jumalallinen kieli olekaan.


Vieras

#9003 Re: e: Re: Avioliitto on naisen ja miehen välinen j

11.04.2013 17:05

#8997: - e: Re: Avioliitto on naisen ja miehen välinen j

Luehan nyt itse tuo tekstisi oikein ajatuksen kanssa!! Aids ei muuten leviä mitenkään! Hiv kylläkin.


Vieras

#9004 Re: Re: e: Re: Avioliitto on naisen ja miehen välinen j

11.04.2013 17:05

#8999: - Re: e: Re: Avioliitto on naisen ja miehen välinen j

Homomiehen määrittävä ominaisuushan on, että harrastaa irtoseksiä naisten kanssa.


Vieras

#9005 Re: Re: e: Re: Avioliitto on naisen ja miehen välinen j

11.04.2013 17:06

lapsia ei homoille.

#9006 Re: Re: e: Re: Avioliitto on naisen ja miehen välinen j

11.04.2013 17:07

#8999: - Re: e: Re: Avioliitto on naisen ja miehen välinen j

Tätä on tasa-arvo jota kansalaisaloitteessa haetaan. No tämä on tiedetty että peitenimi tasa-arvo valehtelu pitää viedä kaikille eduskuntaan tiedoksi elävästä elämästä esimerkein. On kauheaa seurata siinä isättömiä lapsia katsoo vierestä tai ovat jonkun sateenkaari porukan hoidossa sosiaalirahoilla kun lasten lesboäiti käy omalla ajalla homopippaloissa. TÄMÄ ON SITÄ TASA-ARVOO JOTA LAPSET JOUTUVAT KOKEMAAN. Lapsia EI missään olosuhteissa näille porukoille. Lapset ovat kultaakin kalliinpia ja antsaitsevat turvallisen tulevaisuuden.

veryxyl

#9007 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

11.04.2013 17:08

#9000: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:  

 

Moderni "homoraamattu"ei otakkaan!!! kantaa modernien homojen rakkaussuhteeseen. Luemme eri raamattua.

Vieras

#9008 Re: Re: Re: e: Re: Avioliitto on naisen ja miehen välinen j

11.04.2013 17:11

#9006: lapsia ei homoille. - Re: Re: e: Re: Avioliitto on naisen ja miehen välinen j

Sinä et kyllä ole minkään sortin uskovainen! Persu taas meuhkaamassa täällä!


Vieras

#9009 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

11.04.2013 17:13

#9002: fundis - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Jumalallinen kieli? Oletko ihan järjissäsi?

 

Rupeapa harrastamaan esperantoa, niin saat elämääsi jotain reaalimaailman sisältöä.

fundis

#9010 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

11.04.2013 17:15

#9001: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Raamatussa puhutaan 'ekleesiasta' joka käännetään Raamatussa välillä kirkoksi välillä seurakunnaksi yms. Sana tarkoittaa kuitenkin sitä porukkaa, joka ymmärtää Raamatun sanoman samalla tavalla ja se on se 'ruumis', jonka pää on Jeesus. Se ei ole mikään yksityinen seurakunta, jonka nimen voisi sanoa, vaan nimenomaan erilläänkin asuvat ihmiset voivat siihen kuulua.

Melkein voisi väittää, että Raamatun opetusten yleisin sisältö on se, että pitää osata erottaa eksytys oikeasta opetuksesta. Siihen ei pysty, jos ei käytä aikaa Raamatun lukemiseen ja rukoiluun.

 

fundis

#9011 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

11.04.2013 17:17

#9009: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

No tunnetkos sinä monta muuta kieltä, jossa jokainen kirjainkin merkitsee useampia asioita?

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

11.04.2013 17:17


Alkup. kysyjä

#9013 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

11.04.2013 17:17

#8991: fundis - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

No homoseksuaalisuuden kieltäminen ei varsinaisesti kuulu raamatun johtaviin teemoihin, sillä näin laajaan kirjaan maininnat homoseksuaalisuudesta ovat hämmästyttävän vähäiset (kaiken kaikkiaan 7 kertaa vs. aiheesta kristillisissä piireissä pidetty elämä). Paljon laajemmin otetaan kantaa naisen asemaan alisteisena miehelleen (joka alkaa Aatamin kylkiluusta ja voidaan siis myös johtaa aina luomiskertomukseen saakka), orjuuteen ja avioeron tuomitsemiseen (tosin, raamatussahan ei tunneta sanaa "avioliitto" eikä "avioero", sillä näitäkään sanoja ei kreikan ja heprean kielissä ollut kirjoittamisen aikaan.)

Sodomasta ja Gomorrasta olen kirjoittanut jo aiemminkin, nyt copypastetan:

Sodoman ja Gomorran kertomus alkaa aika epämääräisesti, Jumala haluaa kertoa Aabrahamille, että aikoo tuhota Sodoman kaupungin asukkaiden syntien tähden, mutta ei kerro, mitä nämä synnit ovat. Kertomuksen yhteys homoseksuaalisuuteen on johdettu siitä, että Sodoman kaupungin miehet kokoontuvat Lootin kodin eteen iltana ennen kaupungin tuhoa ja vaativat saada maata Lootin kotiinsa majoittamien kolmen miespuolisen enkelin kanssa. Aikaisemmin kirjoituksessa kerrotaan, että Jumala oli päättänyt tuhota Sodoman kaupungin jo ennen kuin enkelit olivat saapuneet kaupunkiin ja siis ennen kaupungin miesten hyökkäystä (1. Moos. 18:17-33). Samantapainen kertomus kaupungin miesten hyökkäyksestä kuvataan Tuomarien kirjassa 19:16-30. Molemmissa kertomuksissa on kyse homoseksuaalisen raiskauksen uhkasta. Raamattuteologien keskuudessa ollaan nykyisin hyvinkin yksimielisiä sen suhteen, että kummassakaan kertomuksessa ei ole kyse homoseksuaalisuudesta sinänsä, vaan pyrkimyksestä opettaa vieraanvaraisuuteen sekä oikeudenmukaisuuteen suhteessa köyhiin ja muukalaisiin. Molemmissa kertomuksissa isäntä suojelee vierastaan häpäisyltä ja epäoikeudenmukaiselta raivolta.

On huomattava, että vieraanvaraisuus oli raamatullisena ja jo Antiikin aikana huomattavasti arvostetumpi ominaisuus kuin nykyisin. Molemmissa kertomuksissa isännän vierasta kohtaan osoittama suojelu menee niin pitkälle, että hän on valmis antamaan omat neitseelliset tyttärensä vihaiselle miesjoukolle sen vieraan sijaan, jolle on luvannut suojan kattonsa alta (kuvastaa myös naisen asemaa raamatullisena aikana, Tuomarien kirjassa miesjoukolle annetaankin vieraan jalkavaimo, jonka miesjoukko pahoinpitelee ja raiskaa kuoliaaksi - miehen kunnia on tärkeämpi kuin naisen henki). Molemmissa kertomuksissa isäntä vetoaa väkijoukkoon sanomalla, että miehet/mies ovat hänen vieraitaan (1. Moos. 19:7-8, Tuom. 19:23-24). Aikansa kulttuuriseen kontekstiin tarinan näyttäisi liittävän myös se, että Sodoman kaupungin asukkaiden toiminta eroaa merkittävästi siitä vieraanvaraisuudesta, jota Aabraham osoittaa näille kolmelle vieraalle Ensimmäisessä Mooseksen kirjassa 18:1-8. Esim. Kuula (2005) esittää, että kulttuurinen tausta huomioon ottaen joukkoraiskauksen tarkoituksena olisi ollut häpäistä kaupunkiin saapuneet miehet, eikä niinkään seksuaalinen halu. Tätä tukee myös se, että puhuessaan miesjoukolle, Loot menee ulos talostaan. Jos miesjoukko siis olisi joukko hulluna himosta olevia homoja, he varmaan olisivat ottaneet Lootin?

Lisäksi, missään kohdassa raamattua ei sanota,  että Sodoman kaupungin asukkaiden synti olisi ollut homoseksuaalisuus. Muualla Vanhassa Testamentissa Sodoman kaupungin tuhoa käytetään laajasti esimerkkinä Jumalan voimasta. Näitä viittauksia löytyy seuraavista kirjoista: 5. Moos. 29, Jes. 1, 3 ja 13, Jer. 49 ja 50, Valit. 4, Aamos 4:11 sekä Sefanjan kirja 2:9. Toisaalla puhutaan Sodoman kaupungin synneistä, mutta ei määritellä tarkemmin, mistä synneistä on kyse (5. Moos. 32, Jer. 23:14, Valit. 4). Nimeltä Sodoman synneistä mainitaan raamatussa sen sijaan aviorikos, valehtelu ja petos (Jer. 23:14), paatuneisuus (Matt. 11:20-23 "etteivät ne olleet tehneet parannusta"), huoleton elämä (Luuk. 17:28), siveettömyys ja luonnonvastaiset himot (Juud. 1:7, alkup. termit heteras sarkos, engl. käännös "going after strange flesh", tämäkin debatin alainen, on esitetty viittaavaan seksuaaliseen haluun enkeleitä kohtaan) sekä riettaus (1. Piet. 2:7). Em. riettaus -synnin alkuperäinen hepreankielinen sana aselgeiais on suomenkielisessä raamatussa käännetty myös sanoiksi irstaus (Mark. 7:22, Ef. 4:19, 1. Piet. 4:3, 2. Piet. 2:18, Room. 13:13) sekä siveettömyys ja hillittömyys (2. Kor. 12:21). Juud. 1:4 käyttää jälleen sanaa riettaus.

Hesekielin kirja 16:49-50 antaa pisimmän selityksen Sodoman synneistä:

 

49 Sinun sisaresi Sodoman synti oli julkea itsekkyys. Hän vietti tyttärineen yltäkylläistä ja huoletonta elämää, mutta kurjalle ja köyhälle hän ei avannut kättään. 50 He kävivät yhä julkeammiksi ja ryhtyivät minua uhmaten yhä uusiin iljettävyyksiin, ja silloin minä pyyhkäisin heidät pois, kuten olet nähnyt.


Jotkut teoreetikot ovat sitä mieltä, että Hesekielin kirjassa mainittu "iljettävyys"- synti käsittäisi myös homoseksuaalisuuden. Termin, josta suomenkielisessä raamatussa on käytetty käännöstä "iljettävyys", taustalla ovat alkuperäisessä hepreankielisessä raamatussa sanat shiqquwts ja sheqets, jotka juontuvat sanasta shâqats taikka sanat תֹּועֵבָה, tōʻēḇā tai to'e'va (substantiivi) tai ta'ev (verbi). Kaikille näille sanoille on johdettu useampia merkityksiä ja niitä käytetään alkuperäisessä raamatussa monessa yhteydessä (mm. aviorikoksen ja avioeronkin kohdalla).

 

Joten kyllä meidän varmaan sopii unohtaa Sodoma ja Gomorra, niin raamattuteologitkin ovat jo pitkään tehneet :)


Vieras

#9014

11.04.2013 17:26

Sori nää linkit mutta tässä jotain ajateltavaa!
God Said It, I Believe It, That Settles It
http://www.youtube.com/watch?v=EN7E8UCsJ_M
Alkup. kysyjä

#9015 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

11.04.2013 17:29

#9010: fundis - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Sehän se tässä ongelmana onkin, että kaikki väittävät, ettei mitään voi ymmärtää kuin kuplan sisältä käsin :) Tiesithän esimerkiksi, että vanhoillislestadiolaisuudessa on se käsitys, että heidän seurakuntansa on Kristuksen ruumis, tuo mainitsemasi ekleesia. Pyhä Henki asuu heidän keskuudessaan ja on vain heillä, sillä heillä on avaimet taivasten valtakuntaan (juuri ne avaimet, jotka Jumala antoi Paavalille "kaiken, minkä te pidätte tai sidotte maan päällä, on pidetty ja sidottu taivaissa" noin suurin piirtein). He voivat siis tehdä Jumalan työtä maan päällä ja sitoa tai päästää synneistä ihmisiä, sillä tämä on heille raamatussa luvattu. Kaiken tämän on heille Pyhä Henki ilmoittanut. Kaiken tämän he ovat saaneet tietää, kun ovat käyttäneet aikaa raamatun lukemiseen ja rukoiluun. Ja btw, jos et ole vanhoillislestadiolainen, niin sinulle he eivät lupaa pelastusta, vaikka miten päin olisit ja rukoilisit ja lukisit. Koitappa väittää vastaan.

fundis

#9016 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

11.04.2013 17:31

#9013: Alkup. kysyjä - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

En muista onko sinun kanssasi ollut puhetta eksegetiikan tarkoitushakuisuudesta. Tulos riippuu niin paljon tutkijan omasta asennoitumisesta asiaan ja suhteesta koko Raamatun sanomaan.

Valitettavasti näillä eväillä emme pääse yhteisymmärrykseen Raamatun kannasta homoseksuaalisuuten.


Vieras

#9017 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

11.04.2013 17:32

#9011: fundis - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Onhan noita. Esim. assyyri, kaldea, arabia, sanskriitti.

Se, että kielen kirjoitusjärjestelmä on moniselitteinen, ei tee kielestä jumalallista, vaan sekavan. Siksi nykyheprea käyttää myös vokaalimerkkejä.


Vieras

#9018 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

11.04.2013 17:32

#9013: Alkup. kysyjä - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Puhu vaan omasta unohtamisesta. Moni tulee tänne valheita puhelemaan ja pitää jonkun homoteologin puheita messiaana, joka pelastaa homot homolandiaan.

Se johtava teema on. Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.

Tämä teologi on vaarallisilla vesillä kun vääntelee asioita homouden mukaan.


Vieras

#9019 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

11.04.2013 17:33

#9016: fundis - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Onneksi Raamatun kanta avioeroon on yksiselitteinen. Siksi Suomeenkin täytyy saada avioeron kielto.

fundis

#9020 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

11.04.2013 17:33

fundis

#9021 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

11.04.2013 17:36

#9017: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Silloin kun kirjaimet tukevat sanan sisältöä, se parantaa koko tekstin ymmärtämistä.


Vieras

#9022 Re: e: Re: Avioliitto on naisen ja miehen välinen j

11.04.2013 17:37

#8997: - e: Re: Avioliitto on naisen ja miehen välinen j

Kuules ei ole mitään eduskuntaa, joka kollektiivisesti päättää kaikki yhdessä. On kansanedustajat, yksilöt.

Minnes tuossa höyryssäs unohdit muut puolueet, joista jokaisesta löytyy kannattajia tasa-arvoiselle avioliittolaille, sen päivittämiselle?

Toki unohdamme nyt tässä KD:n edustajat, meinasi lipsahtaa vallan. Sehän tietysti on tämän adressin taustavoimana.


Vieras

#9023 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

11.04.2013 17:39

#8991: fundis - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

22 He väittävät olevansa viisaita mutta ovat tulleet tyhmiksi, 23 ja he ovat vaihtaneet katoamattoman Jumalan kirkkauden katoavaisten ihmisten ja lintujen, nelijalkaisten ja matelijoiden kuviin. 24 Sen vuoksi Jumala on jättänyt heidät mielihalujensa valtaan sellaiseen saastaisuuteen, että he keskinäisissä suhteissaan häpäisevät oman ruumiinsa. 25 He ovat vaihtaneet Jumalan totuuden valheeseen, he ovat kunnioittaneet ja palvelleet luotua eivätkä Luojaa -- olkoon hän ikuisesti ylistetty, aamen. 26 Siksi Jumala on jättänyt heidät häpeällisten himojen valtaan. Naiset ovat vaihtaneet luonnollisen sukupuoliyhteyden luonnonvastaiseen, 27 ja miehet ovat samoin luopuneet luonnollisesta yhteydestä naisiin ja heissä on syttynyt himo toisiaan kohtaan.

Olen kuullut tulkittavan, että nämä jakeet käsittelisivät Jahven kanssa paikasta auringossa kilpailleen Baalin palvontaa, tarkalleen ottaen uhrikukkuloilla Baalin kunniaksi järjestettyjä pyhiä orgioita. Paavali on ollut hyvin perillä Baal-kultista, joka kristinuskon näkökulmasta on tietenkin ollut väärän jumalan palvelemista. Jakeet 23 ja 25 näyttävät viittaavan idolatriaan js siis epäjumalien palvontaan: tämä ei tietenkään vaikuta loogiselta nuhteelta, jos tarkoitus olisi vain varoittaa homoseksuaalisista parisuhteista kuten ne ymmärretään tänä päivänä.

Jakeissa 26 ja 27 mainittu luonnollisen sukupuoliyhteyden vaihtaminen vaikuttaisi Baal-tulkinnan kontekstissa viittaavan orgiaetikettiin, jossa riittiin osallistujat harrastivat seksiä kaikkien kulttiin osallisten kesken, jolloin ihmiset tosiaan tietoisesti vaihtoivat oman normaalin seksuaali-identiteetin mukaisen heteroseksuaalisen sukupuoliyhteyden ritualistiseen homoseksuaaliseen aktiin.

Konteksti huomioonottaen voitaisiin siten perustellusti katsoa, että Paavalin tarkoituksena on ollut tuomita epäjumalien palvonta ja vielä erikseen paheksua sitä, että heteroseksuaalisiksi identifioituvat ihmiset ovat osana seksikulttia häpäisseet oman luonnollisen identiteettinsä ja tietoisesti vaihtaneet sukupuolikontaktinsa kohteen. Homoseksuaalisiksi identifioituvista henkilöistä Paavali ei sen sijaan näytä sanovan mitään, sillä homojen luonnollinen sukupuoliyhteys kohdistuu samaa sukupuolta oleviin, eivätkä he siten ole vaihtaneet sitä mihinkään luonnonvastaiseen.


Vieras

#9024 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

11.04.2013 17:40

#9021: fundis - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

 

Siirrypä ihailemaan kiinan kirjoitusjärjestelmää, mieluiten klassista, niin huomaat, kuinka merkki tukee sanan merkitystä.


Vieras

#9025 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

11.04.2013 17:41

#9016: fundis - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Sepä se, kukaan ei voi todistaa varmasti, mitä raamatun kohdat homoseksuaalisuudesta tarkoittavat. Sitähän tässä olen yrittänyt selittää :) Sinä tulet varmasti siihen tulokseen, että raamattu tuomitsee homoseksuaalisuuden kokonaisuudessaan, koska haluat tulla siihen tulokseen. Koska se on sinun uskonnollisen vakaumuksesi mukainen käsitys, se, jonka olet oppinut tai joka on sinulle opetettu. Näinhän kristityt ovat jo pitkään tehneet ja sen kovaan ääneen ilmoittaneet ja siksipä se tuleekin monelle yllätyksenä, miten vähän raamatusta voidaan tästä aiheesta oikeastaan päätellä.