Raiskauksista kunnon tuomiot

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Raiskauksista kunnon tuomiot.

jaska jokunen
helsinki

03.02.2010 22:42

oon samaa mieltä. alaikäisille hakemisesta voi saada pahemman tuomion kuin rauskauksesta aika perseestä
Mikael Hästö

#2 Adressista...

04.02.2010 13:21

Mihin tämä adressi on aikomus viedä sen täytyttyä nimistä vähän paremmin?

#3 Adressi

04.02.2010 17:35

Hej Mikael!

Kiitos kysymyksestäsi.

Olen aikaisemminkin havaitsemissani selkeissä epäkohdissa ollut yhteyksissä mm. tiettyihin kansanedustajiin ja erinäisiin tiedotusvälineisiin, mutta tämän asian ja adressin ollessa vielä aluillaan, en voi ottaa lopullista kantaa kohteisiin.

Tulen palaamaan tähän.

Mvh Mikko Hellström

#4 Facebook: Raiskauksista kunnon tuomiot

06.02.2010 14:51

Hyvät ystävät!

Asiasta perustettu Facebook-ryhmä, josta ajatus adressiinkin oikeastaan lähti...

Mvh Mikko Hellström
Jarko Häkkinen
Anttola

07.02.2010 16:03

Eivät taida kansanedustajatkaan asialle paljoa voida. Raiskaus on jo nyt laissa määritelty rangaistavaksi teoksi, mutta tuomarit kieltäytyvät antamasta siitä rangaistuksia.
Adressin tekijä

#6 YLE:n Aamu-tv:ssä puhuttiin tänään asiaa...

08.02.2010 12:46

Lievistä raiskaustuomioista ehdotetaan laajaa selvitystä
julkaistu tänään klo 10:40, päivitetty tänään klo 11:45
Vieraat istuvat pöydän ympärillä.

Aamu TV:n vieraina olivat Kari Uotila, Oiva Kaltiokumpu ja Krista Kiuru.

Kansanedustajilta ei heru ymmärrystä lieville raiskaustuomioille

YLEn Aamu-tvn:n vieraana olleet kansanedustajat haluavat, että raiskauksista annettuja tuomioita kovennetaan. Vasemmistoliiton Kari Uotila, keskustan Oiva Kaltiokumpu ja SDP:n Krista Kiuru oudoksuvat sitä, että seksuaalirikolliset selviävät Suomessa helpommalla kuin Ruotsissa. Kansanedustat ehdottavat, että oikeuskäytännöstä on tehtävä perusteellinen selvitys.

16-vuotiaan tytön raiskauksesta poliisille langetettu ehdollinen tuomio ei saa ymmärrystä Aamu-tv:n vieraina olleilta kansanedustajilta.

- Onko mahdollista että laki sallii tämän? Toinen kysymys on, jaetaanko tuomioita oikeusasteikon alapäästä, pohtii SDP:n Krista Kiuru.

Keskustan Oiva Kalliokumpu pitää ongelmana sitä, että yksilöön kohdistuvista rikoksista annetaan ylipäänsä lievempiä rangaistuksia kuin esimerkiksi Ruotsissa.

- Se johtuu jostakin meidän perinteestä. Vaikka maksimit ovat korkeita, niin siitä huolimatta tuomitaan ehdollisia rangaistuksia.

Myös eduskunnan miesjaoston puheenjohtaja Kari Uotila vertaa Suomea Ruotsiin ja arvioi, että raiskaustuomiot ovat puoli vuotta lievempiä kuin naapurimaassa.

- Toivon että 16-vuotiaan raiskauksesta annettu tuomio kovenee hovissa, sitä vaatii kansalaisten oikeustajukin, hän sanoo.
Ennakkotapauksia ja selvityksiä

Krista Kiuru pitää outona myös sitä, että tuomiot vaihtelevat eri puolilla Suomea. Hänen mukaansa tuomioista pitäisikin tehdä kattava selvitys.

- Lisäksi pitää selvittää, onko ylipäänsä oikein että näistä teoista voi selvitä ehdollisella tuomiolla.

Oiva Kaltiokummun mukaan selvitysten lisäksi tarvittaisiin tuomioita ohjaavia ennakkopäätöksiä.

- Näistä tuomioista pitäisi valittaa, että saataisiin korkeimman oikeuden ratkaisuja, hän arvioi.

Kansanedustajat ovat yhtä mieltä myös siitä, että oikeuskäsittelyssä väkivaltaa ei saa katsoa vain osaksi raiskausta. Tekijöille olisi siis annettava tuomio seksuaalirikoksesta ja tämän lisäksi pahoinpitelystä.

- Raiskaus on niin vakava rikos että kaikki sen ympärillä oleva väkivalta tulee siihen päälle, tiivistää Kari Uotila.

YLE Uutiset