Tehomaatalous on lopetettava, kuten myös turkistarhaus sekä eläinkokeet!

Mervi

/ #14 Turkistarhauksen kieltämistä ajava kansalaisaloite luovutettu eduskunnalle.

06.03.2013 11:57

Kyseessä on ensimmäinen eduskuntakäsittelyyn etenevä kansalaisaloite.

Turkistarhaton Suomi -aloitteen käynnistäjinä on neljä eläinsuojelujärjestöä, ja se keräsi lähes 70 000 allekirjoitusta. Eduskuntakäsittelyyn vaaditaan 50 000 allekirjoitusta puolessa vuodessa. Turkistarhauksen kieltämistä ajava aloite on toistaiseksi ainoana yltänyt tarvittavaan määrään allekirjoittajia.

Kansalaisaloitteen laiksi päätymiseen on vielä monta mutkaa. Tukea aloitteelle antavat vain vihreiden ja vasemmistoliiton eduskuntaryhmät. Muilla puolueilla kannat ovat joko kielteisiä tai epävarmoja.

Aloite etenee eduskunnassa ensin puhemiesneuvoston käsittelyyn. Aloitteen on tarkoitus edetä eduskuntakäsittelyyn ensi vuonna.

Sillä välin Hollannissa:
Hollanti kieltää turkistarhauksen. Maan senaatti hyväksyi tiistaina äänestyksen jälkeen lain, jonka mukaan minkkien tarhaaminen loppuu vuoteen 2024 mennessä.

Hollanti on jo aikaisemmin kieltänyt kettujen ja chinchillojen tarhauksen.

Hollannin osuus minkkimarkkinoista oli viime vuonna noin yhdeksän prosenttia. Markkinajohtajia ovat Tanska ja Kiina, jotka yhdessä tuottavat yli puolet minkeistä.

Hollanti tulee maksamaan turkistarhaajille korvauksia elinkeinon menettämisestä.

STT-REUTERS