Ylipainoisten lasten vanhemmat edesvastuuseen!

Elina Turunen
Vaasa

/ #4 Tarkennus

31.03.2008 10:09

Ilmeisesti en kirjoittanut tarpeeksi selkeästi. Siis vanhemmat kyllä tiesivät tytön syövän salaa karkkia, mutta eivät voineet asialle mitään ja juuri siksi menivät psykologin puheille. Mutta kuten sanoin, siitä ei ollut apua. Totta kai siinä perheessä on täytynyt olla (henkisesti) jotain ongelmaa, se on selvä. Mutta ehkä syyt olivat tosiaan paljon syvemmät ja monimuotoisemmat, kun ei koulupsykologikaan pystynyt auttamaan.

Itse veikkaan sitä, että jotain tapahtui tytön ensimmäisinä elinvuosina. Hänen syntyessään molemmat vanhemmat olivat selkeästi ylipainoisia. Tytön ollessa jotain 5-vuotias vanhemmat muuttivat radikaalisti elämäntapansa terveelliseksi ja laihtuivat. Äiti vaihtoi ammattia ja kouluttautui kunto-ohjaajaksi. Ehkä vanhemmista tuli liian fanaattisia terveysintoilijoita ja lapsi reagoi siihen toimimalla päinvastoin. Perheen tyttöä en tosin ole sen koommin nähnyt ja vanhempiakin harvoin, mutta eivät he mitenkään erikoisen terveysintoilijoilta vaikuta.