AD/HD-aikusten puolesta

Adressin tekijä

/ #56 Asiaahan ei auta tämänkaltaiset verkkotiedotteet

19.07.2011 13:21

YK on huolissaan masennuksesta, itsemurhista ja lasten huumaamisesta psykostimulanteilla Suomessa

YK:n lastenoikeuksien komitea on huolissaan masennuksen ja itsemurhien korkeasta tasosta nuorten keskuudessa Suomessa. Nimenomaan viime vuosien kouluampumisia pidetään pahana merkkinä. Tutkittuaan lasten oikeuksien toteuttamista Suomessa YK:n lastenoikeuksien komitea huolestui siitä, että tehokkaiden psykostimulanttien määräämistä lapsille ADHD ja ADD diagnooseissa ei ole vähennetty Suomessa. Nämä lääkkeet ovat voimakkaasti riippuvuutta aiheuttavia, ja niiden laajalle levinnyt käyttö sekä väärinkäyttö saattavat olla uhka tuleville sukupolville ja yhteiskunnalle.

CCHR:n lehdistötiedote
13.7. 2011, Verkkomedia.org

Tämän huolen taustalla on tieto, että Ritalinin ja Concertan kaltaisten psykostimulanttilääkkeiden käyttö ADHD:n ja ADD:n hoidossa on lisääntynyt yli 100-kertaiseksi vuodesta 1999 vuoteen 2010 huolimatta varoituksista, joita jo 2005 annettiin Suomen hallitukselle.

Sen sijaan että terveysviranomaiset olisivat käsitelleet tilanteen sen vaatimalla huolella ja antaneet lapsille laajan valikoiman kunnollisia vaihtoehtoja joilla käsitellä lasten yksilölliset tarpeet, he ovat sallineet määrättyjen lääkkeiden määrän kasvavan. Viranomaiset vakuuttavat, että lääkkeet eivät ole ainut hoitokeino, joten useimmalle lapselle ei olisi koskaan pitänyt määrätä lääkkeitä.

Psykostimulanttien lisääntyminen on voimakkaampaa lasten ja nuorten keskuudessa kuin muilla väestön ryhmillä, ja lapset ja nuoret käyttävät 70,9 % lääkkeistä.

Suomen valtuuskuntaa Genevessä johti johtaja Arto kosonen ulkoministeriöstä, Suomi lupasi YK:n lastenoikeuksien komitealle, että Suomi tulee suojelemaan ja ylläpitämään lasten oikeuksia.

Hankalien ja ongelmallisten asioiden käsittelyssä Suomi havaittiin esimerkilliseksi ja edelläkävijämaaksi sekä mielipidejohtajaksi maailman muille maille. Kuten monet muutkin Kansalaisten Ihmisoikeuksien Komitea kiittää Suomea loistavasta kehityksestä näillä alueilla. ”Vielä on monia arkoja alueita, jotka kaipaavat käsittelyä, ja tunne- ja käytöshäiriöisten lasten auttaminen on yksi tällainen alue. Se, että lapsille annetaan lääkkeitä, kun he tarvitsevat apua, on lasten pettämistä,” sanoo Ole Lindell Suomen CCHR:n toiminnanjohtaja.

”Isänä ja Suomen kansalaisena todella toivon täydestä sydämestäni, että seuraavalla priorisointilistalla otetaan esiin lasten psykostimulanttilääkitys,” Ole Lindell lisäsi. ”Lasten leimaaminen psykiatrisilla diagnooseilla ja tämän seurauksena lääkitseminen psykostimulanteilla ei ole ratkaisu, kun lapsi ei itse asiassa ole lääketieteellisesti sairas vaan hänellä on ongelmia, jotka voidaan käsitellä lääkkeettömästi tai kasvatukselliselta pohjalta.”

Tästä syystä Suomen on koulutettava sekä lasta, jolla on tarkkaavaisuusongelma tai joka on ylivilkas, että tämän vanhempia ja opettajia olemassa olevilla keinoilla käsitellä nämä ongelmat ilman lääkkeitä. Kansallinen lääkeyhdistys ei tarjoa tietoa potilaalle ADHD:n taustalla olevista todellista monista syistä. On todella maininnan arvoista, että kaikki tieto ravinnosta, allergioista ja ruokamyrkytyksistä liittyen ADHD-oireiluun puuttuu.

YK:n lastenoikeuksien komitea suositteli Suomea myös keräämään tietoa näiden lääkkeiden käytöstä ja väärinkäytöstä eri lääkkeiden ja ikäryhmien osalta, josta analysoidut tiedot auttavat estämään psykostimulanttien väärinkäytön.

Citizens Komission on Human Rights Finland ry.

lähde: http://www.verkkomedia.org/news.asp?mode=2&id=628