AD/HD-aikusten puolesta

uupunut jankkaaja-äiti

/ #58 ADHD nuoren äitinä...

15.08.2011 17:28

...on täysin käsittämätöntä että korvaukset katkaistaan! Kelan väki ja päättäjät, tervetuloa elämään 18 vuotta tätä huolta, riitaa, jankuttamista, surua, masennusta, pelkoa nuoren joutumisesta huumeiden - väärän seuran yms - pariin, kuulla kaikki ne 'tapan itseni ku musta ei oo mihinkään' itkut 10-vuotiaalta... Taistelin yli 16 vuotta saadakseni adhd diagnoosin lapselleni, milloin kohauteltiin olkapäitä, milloin 'ammattilaiset' olivat syyttä suotta saaneet päähänsä lapsen levottomuuden johtuvan perheväkivallasta - milloin terveydenhoitajat vain kohauttelivat kun lapsi/nuori kävi jatkuvasti siellä vatsakipujen ja päänsärkyjen kanssa, opettajat yritti saada lapsen toiseen kouluun (!) jotta olisivat päässeet hankalasta lapsesta eroon jne.
Tilanne on nyt se että itse olen ollut ja tulen olemaan vielä pitkään sairaslomalla syvän masennuksen ja uupumuksen vuoksi - nuoreni on myös lääkityksellä ja terapian tarpeessa vuosikymmenet kuultuaan koulussa jne olevansa laiska ja tyhmä yms. Tämäkö sitten tulee edullisemmaksi yhteiskunnalle kuin pienen porukan lääkekorvattavuus, jolla saadaan heidät työkykyisiksi veronmaksajiksi?? Täysin käsittämätöntä!! Ja samanaikaisesti tuputetaan korvattavia lääkkeitä sellaisiinkin joihin voisi auttaa ruokavalio, liikunta ja laihdutus...ei verenpaine, diabetes ja kolesteroli läheskään aina ole itsestä riippumattomia sairauksia. ADHDn taustalla on aina synnynnäinen, biologinen ominaisuus - ei siis voi itse valita onko aivojen kemialliset välittäjäaineet korkealla vai alhaisella tasolla (hieman joskus ruokavaliolla voi tilannetta auttaa, mutta perussyytä ei sekään eliminoi).