Vastustamme Valviran aikeita puuttua kilpirauhasongelmien hoitoon

Vieras

/ #702 rehellinenkin endo

21.01.2016 17:08

Sivulla 4 hänestä mainitaan mm.:

"Välimäki korosti T4V:n mittaamista TSH:n parina jo diagnoosivaiheessa. Muuten aivolisäkeperäiset häiriöt voivat jäädä huomioimatta. Hän ei kannata suosituksia, jotka johtavat siihen, ettei potilaita uskalleta hoitaa. Erityisesti häntä harmittaa, että suositukset keskittyvät laboratorioarvoihin, eikä potilaan tutkimuksesta sanota sanaakaan. Hän totesikin, että näin yritetään kieltää järjen käyttö, eikä yksittäisen lääkärin toimintaa tule rajoittaa näin. Potilaiden hoidossa Välimäki näkee useita vaihtoehtoja: Tyroksiinin yksinään tai trijodityroniinin kanssa ja joskus eläinperäinenkin vaihtoehto on hyvä

Sivulla 5 väliotsikolla "Hoidon haasteet" mm.:

"Välimäki pohti luennollaan nyt voimassa olevia suosituksia. Hänen mielestään ne eivät edesauta potilaan hoitoa perusterveydenhuollossa. ”Miksi vasta-aineita ei voi mitata heti, jos oireet ja löydökset ovat sopivat? Miksi tyroksiinihoitoa ei voisi käyttää masennuksen, jaksamattomuuden tai ylipainon hoitoon kun arvot ovat rajoilla – järjenkäyttö kielletty, eikä sanottu sanaakaan potilaan tutkimisesta! Yksittäisen lääkärin toimintaa ei tule rajoittaa tällä tavoin!”, hän tiivistää näkemyksensä. Esimerkiksi lievä masennus voi olla hypotyreoosin oire, ja hypotyreoosi voi olla ainakin myötävaikuttava tekijä masennuksen synnyssä. Masennus toki on myös aivan itsenäinen sairaus. Jos potilaan kilpirauhasarvot ovat raja-arvoiset, hoitokokeilusta voi olla hyötyä.  Välimäki korostaa, että hoidolla ei saa aiheuttaa lääkkeellistä liikatoimintaa."