Vastustamme Valviran aikeita puuttua kilpirauhasongelmien hoitoon

Vieras

/ #706 Thyroxinista apua tai haittaa

25.01.2016 12:27

>> Ensimmäinen lääkäri kehoittaa nostamaan Thyroxin annostusta 1/4 tab. ja labraan 6 vkon kuluttua.No,sitten soittaakin eri lääkäri ja kehoittaa pudottamaan Thyroxinia 1/4 tabl. <<

Joillakin potilailla toimi Ilvesmäen selostaman ensimmäisellä lihavoidulla rivillä oleva eli lisäämällä T4v nousee.

Joillakin potilailla (varsinkin elämän stressivaiheissa) nosto toimii päinvastoin, oireet pahenevat. (*)

JOS annoslisäys toimii haitattomasti on hoitoakin suhteellisen helppo saada. Jos ei toimi. on tilanne vaikea endokrinologiyhdistyksen typerien hoitosuosituksien ja masinoiman valvira-vainon vuoksi. Suosituksia arvosteli Kilpi-lehdessä prof Välimäkikin: http://www.kilpirauhasliitto.fi/images/lehdet/Kilpi_lehti2-2015.pdf

(*) Ystävättärelle Suomen top-10 vajislääkäreihin kuuluva soitti pari päivää vastaanoton jälkeen ja neuvoi mm. Thyroxin-oton vaihtamisen iltaan ja määrän vähentämisen 150ug->75ug. Lienee katsellut labratuloksia ja muita papereita ja päätellyt jotain. Ystvätär vähensi 50ug:aan ja kas ... seuraavissa verikokeissa arvot olivat parantuneet.