Tampereen seurakuntien puolesta

Pia K. Lehtinen teol yo, mm entinen YKV:n varajäsen vv 2002-2006 YKV:n jäsen vv 2006-2010

/ #2 Muuten hyvä mutta...

28.11.2011 20:23

allekirjoittaisin muuten mutta kun en ihan niin sanotusti "allekirjoita" kaikkea mitä esityksessä esityksessään. Lainaan tekstiä ja kommentoin hiukan...

"Tampereen hiippakunnan tuomiokapituli on jättänyt kirkkohallitukselle esityksen Tampereen ev.lut seurakuntien lukumäärän radikaaliksi vähentämiseksi kymmenestä suomenkielisestä seurakunnasta neljään seurakuntaan (Harju, Tuomiokirkko, Messukylä ja Tampereen eteläinen seurakunta)."

Entisenä YKV:n jäsenenä muistan mistä tämä koko hulabaloo alkoi. Aitolahti ja Tuomiokirkko lähettivät anomuksen suoraan tuomiokapituliin seurakuntien vähemtämisestä. Muiden seurakuntien seurakuntaneuvostot olivat sitä mieltä että seurakunnat säilytettäisiin.

"Seurakuntayhtymän yhteinen kirkkovaltuusto ja seurakuntaneuvostojen selkeä enemmistö ovat lausunnoissaan ilmaisseet kielteisen kantansa tuomiokapitulin esitykseen. Kapitulin itsensä asettaman selvitysmiesryhmän esitys ei myöskään tue kapitulin päätöstä."

Sen mitä viimeisen YKV:n päätöksestä olen saanut käsityksen, kysymyksessä on siltikin seurakuntien vähentämisestä. Itse olin ja olen edelleen sitä mieltä, että kyseiseen toimenpiteeseen ei kannattaisi ollenkaan vaan tarkistaa tarvimmeko yhtymään niin paljon pomoja kun siellä nykyään on. Ennenkin on pärjätty vähemmällä. Saatika voisiko joista kalliista projekteista (silloin oli tämä it tai miksi sitä kutsuttiinkaan). Omana aikana tuntui hullulta kun ensin puhuttiin säästöistä ja sitten samaan hengenvetoon jostakin projektista, joka maksoi maltaita ja josta ei välttämättä hyötynyt seurakunta toiminnallisesti juuri ollenkaan. No ehkä ajan päästä mutta ei välittömästi.

"Toteutuessaan kapitulin esittämä 4 + 1 -malli vieraannuttaisi työntekijät työyhteisöstä ja seurakuntalaisista sekä paisuttaisi entisestään seurakuntayhtymän raskasta hallintoa."

Olen samaa mieltä ja toin sen silloisessa eriävässä mielipiteessäni esille.

"Me allekirjoittaneet vastustamme tuomiokapitulin esitystä seurakuntien määrän vähentämiseksi. Toivomme, että kirkkohallitus ottaa päätöstä tehdessään kohteliaimmin huomioon yhteisen kirkkovaltuuston ja seurakuntien enemmistön mielipiteen ja palauttaa asian uuteen valmisteluun sekä jättää kapitulin esityksen raukeamaan."

Tuomiokapitulin olisi huomioitava ihan ensimmäiset lausunnot jotka seurakunnat tehtiin mutta jotka rakas YKN:mme jyräsi ja piti niin sanotun "väsyttämi"kokouksen eli yömyöhään kestävän kokouksen, jossa vähentäjät pääsivät voitolle, kun joidenkin täytyi ehtiä viimeiseen bussiin. eli taktiikka oli siihen nähden selvä. En kuitenkaan ehdottaisi asian uudelleen käsittelyyn koska siitä tulee kyllä kallis pieti. Koko asian hylkääminen olisi paras toimenpide.