AD/HD-aikusten puolesta

Päivi Hakala

/ #80 Korvaus palautettu!

27.02.2012 17:00

Metyylifenidaatin (Concerta) korvattavuus valmisteyhteenvedon mukaisessa käytössä aikuisilla 1.3.2012 alkaen

Sairausvakuutuslain mukaan lääkevalmisteen peruskorvattavuus sairauden hoidossa voidaan vahvistaa enintään myyntilupaviranomaisen lääkevalmisteelle vahvistaman valmisteyhteenvedon ja siinä hyväksyttyjen käyttöaiheiden mukaisessa laajuudessa.

Suomessa korvattaviksi hyväksyttyjä metyylifenidaattivalmisteita on valmisteyhteenvetojensa ja lääkkeiden hintalautakunnan päätösten nojalla voitu tähän mennessä korvata vain lapsille ja nuorille, eivätkä 25 vuotta täyttäneet aikuiset ole voineet saada niitä apteekista suorakorvattuina.

Metyylifenidaattia sisältävien Concerta-lääkevalmisteiden valmisteyhteenvetoon ja korvattavuuteen on hyväksytty muutos. Sosiaali- ja terveysministeriön yhteydessä toimivan lääkkeiden hintalautakunnan päätöksen mukaan Concerta-valmisteet ovat 1.3.2012 alkaen peruskorvattavia (42 %) uuden valmisteyhteenvedon mukaisessa käytössä

aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriön hoitoon aikuisilla, joilla nuorena alkaneet oireet jatkuvat vielä aikuisiässä ja joilla hoidosta on todettu selkeää hyötyä, kun hoidon jatkaminen aikuisiässä on tarkoituksenmukaista.
Edellä esitetyn lääkkeiden hintalautakunnan päätöksen myötä myös 25 vuotta täyttäneet aikuiset voivat 1.3.2012 alkaen saada Concerta-lääkevalmisteista sairausvakuutuskorvausta valmisteyhteenvedon mukaisessa käytössä.