Oulun Yliopiston sekä Arkkitehtiosaston säilyttävä keskustassa

SH

/ #32 Humanismin oppitunti

21.10.2012 13:33

Oulun arkkitehtuurin osasto on tällä hetkellä liian sulkeutunut laitos, jonka olemassaolosta kaupunkilaisista vain harva tietää. Alun perin julkiseksi näyttelytilaksi ja kahvilaksi suunniteltu uuden päärakennuksen aulatila ei ole tullut Oululaisten käyttöön kuten oli suunniteltu. Jokavuotisen näyttävän Elban workshopin lisäksi kaivataan muutakin konkreettista, mikä oikeuttaa osaston säilymisen keskustassa. Arkkitehdin pitäisi tietää, että aina huono perustelu on 'koska näin on aina ollut', viitaten siihen että Oulun yliopisto ja arkkitehtuurin osasto on aloittanut toimintansa kiistellyssä korttelissa.

Oulun arkkitehtuurin osasto tulee säilyttää keskustassa nykyisellä paikallaan, mutta tämä on herätyksen paikka osaston henkilökunnalle ja opiskelijoille.

Lisäksi jos jotain syvällistä halutaan saada aikaan niin poikkitieteellisyys on ainoa ratkaisu siihen. Poikkitieteellisyyden lisääminen ei kuitenkaan tapahdu siirtämällä osastoa Linnanmaalle. Sen osoittavat esimerkit Espoosta ja Tampereelta, missä vastakkainasettelu arkkitehtien ja muiden teknisten alojen osalta on silmiinpistävää. Sen sijaan poikkitieteellisyydestä ja yhteistyöstä kohtalainen esimerkki on Elban vuoden 2012 workshop, jonka suunnitteluun osallistui arkkitehtiopiskelijoiden ja -ohjaajien lisäksi osaston ulkopuolista väkeä Linnanmaalta, niukasti mutta kuitenkin.

Täytyy mielestäni ymmärtää, että vaikka hyvin harva osaston toimintaa läheltä seurannut on sen puolesta, että osasto siirrettäisiin Linnanmaalle, myös yhtä moni ulkopuolinen on sen puolesta, että näin tapahtuisi. Jos Oulussa vaikuttavat tulevat arkkitehdit tai valmistuneet todella olisivat niin humaaneja kuin mitä väittävät, adressin allekirjottaneita pitäisi olla monikertainen määrä jo nyt. Toisin sanoen mitä jää muille käteen siitä, että arkkitehdiksi opiskelevat pitävät hallussaan yliopiston parhaita kampustiloja ja hokevat vuoronperään, että 'tämä on meidän parhaaksi'?

Ehkä arkkitehtuurin osaston sijainti keskustassa odottaa sitä oikeaa opiskelijasukupolvea, joka ymmärtää hyödyntää tai vaatia, että sijainti keskellä arkkitehdin ominaisinta toimintakenttää hyödynnetään oikein.