Elävänä syntynyt abortoitu sikiö on pelastettava!

geeni

/ #37 Re: Re: Minulla on vammainen lapsi

14.11.2012 21:01

#25: Oikeus syntyä toivottuna - Re: Minulla on vammainen lapsi

On erittäin ristiriitaista puhua peräkkäisissä virkkeissä siitä, että lapsi on tabula rasa ja että hän kasvaa geenien ohjaamana. Nämä peräkkäiset lauseet ovat lähes täydellisessä ristiriidassa keskenään. Geenit, jotka ohjaavat kasvua sisältävät kaiken informaationsa hedelmöityksestä lähtien. Geeni, joka (yhdessä vuorovaikutuksen ympäristön kanssa) antaa minulle luomakunnassa ainutlaatuisen kyvyn kirjoittaa tämän lauseen, on ollut minussa täydellisenä jo siitä lähtien, kun munasolu, josta kasvoin hedelmöittyi! Vastasyntynyt on jo ällistyttäviä valmiuksia omaava sosiaalinen olento - hän on kypsynyt ja saanut kokemuksia jo kohdussa. Juuri niitä asioita, joita yleensä luetaan ihmisten erityisiksi ominaisuuksiksi on kovakoodattuna geeneihin.

Kysymys on siitä kenelle annetaan ihmisarvo. Tietenkään hedelmöittynyt munasolu ei ole yhtä kehittynyt kuin muutamankin viikon ikäinen lapsi. Sen tähden sitä ei kutsutakaan lapseksi, eikä edes sikiöksi, eikä edes alkioksi. Mutta lastakaan ei kutsuta nuoreksi, eikä nuorta aikuiseksi... Mihin vedetään raja elämän tarkoituksellisen lopettamisen sallimiselle? En väitä tietäväni tätä. 2 viikon ikäinen alkio on selvittänyt suurimman kehityshaastensa - kiinnittymisen kohdun seinään - mikään hänen elämässään ei enää tule olemaan yhtä vaikeaa ja kriittistä. 10-vuotias ei ole ollut vielä päivääkään töissä eikä ollut näin yhteiskunnalle hyödyksi. Voimmeko vain nappailla pois pelistä niitä, jotka rasittavat meitä liikaa?

Keskustelussa häiritsee erityisesti se, kuinka erilaisin sanankääntein kuvataan sitä todellisuutta, että toinen ihminen on itselle rasite ja tämän takia hänen lopettamisensa on luonteva valinta. Ja lisäksi se, kuinka asiaa käsitellään utilitaristisena pelinä, jossa lasketaan mielihyvän ("helpon elämän") vähentymistä ja kärsimyksen kasvamista. Eikö ihmisen elämä ole muutakin? Ja kuka teistä osaa tällaisen laskelmoinnin etukäteen tehdä? Lisäksi kukaan teistä ei tiedä, mitä sikiö/lapsi valitsisi - vaikka kävisitte millä tahansa osastolla tai rukoilisitte mitä tahansa jumalaa. Ehdotan, että tosiaan käytte vaikeavammaisten osastolla. Ehdottakaa siellä, että lopettaisitte heidän kärsimyksensä lopettamalla heidän elämänsä. Kuunnelkaa hiljaisuutta, joka seuraa siitä että he eivät voi vastata, koska eivät koskaan ole oppineet puhumaan.

En halua loukata, tiedän että nämä ovat kipeitä asioita. Haluan vain, että ne otetaan vastaan kaikessa kipeydessään ilman selittelyitä. Ihminen tekee joskus kammottavia erehdyksiä. Joskus tarvitaan katumusta. Tutkimalla syvimpiä tunteitaan jokainen voi saada selville mikä on väärin. Jumalakin tietää. Kristittynä uskon armolliseen Jumalaan, joka vaatii parannusta. Uskot sitten itse tai et - mieti asiaa, löydät totuuden.