KONNEVEDEN KUNNAN ITSENÄISYYDEN PUOLESTA

Konneveden kunta on huolehtinut toiminnastaan mallikelpoisesti. Talous on vakaalla pohjalla ja palvelut on toteutettu kuntalaisille pääosin omassa kunnassa ja laadukkaasti. Meille kuntalaisille on tärkeää, että meidän elämiseemme ja arkeemme olennaisesti vaikuttavat päätökset tehdään lähellä. Päättäjinä tulee olla sellaisia ihmisiä, jotka tuntevat paikkakunnan historian ja täällä vallitsevat olosuhteet ja jotka haluavat vaalia konnevetisen perinteen säilymistä myös tuleville sukupolville.

Yhdistyminen isommaksi kuntakokonaisuudeksi näyttää olevan Suomen hallituksen tahto. Onko Suomen ylimmällä hallinnolla oikeutta määrätä kuntien itsenäisyydestä? Tai onko erilaisten taloudellisten pakotteiden käyttäminen kuntien yhdistämiseksi demokraattista päätöksentekoa? Etenkin, kun hallitus näyttää toimivan varsin kiireisellä aikataululla, on perusteltua kysyä, että onko kuntauudistusta tutkittu ja sen vaikutuksia arvioitu riittävästi?

Olemme huolissamme niin kuntapalveluiden kuin päätöksenteon keskittämisestä isompiin kasvukeskuksiin. On selvää, että kuntalaisia koskettavat asiat muuttuvat numeroiksi paperille ja päätökset perustuvat lukuihin – ihminen ja hänen elämänsä muuttuu numerotiedoksi, jonka pohjalta on helppo tehdä kipeästikin kuntalaista koskettavia päätöksiä.

Kuinka käy kunnan ja myös seurakunnan omaisuuden? Monilla pienillä, hyvin toimeentulevilla kunnilla on esim. metsäomaisuutta sekä arvokkaita kiinteistöjä. Kuinka suurta roolia kuntaliitoksissa näyttelee mahdollisuus muuttaa pienten kuntien omaisuus rahaksi ja sijoittaa tuo raha kasvukeskuksiin? Konneveden luonto jylhine järvimaisemineen on ainutlaatuinen ja kiistämättä arvokas.

Päätöksenteon vieminen kauemmas passivoi kuntalaisia ja kiinnostuminen yhteisten asioiden hoitamiseen vähenee. Konnevesi on kaikin puolin vireä kunta ja sellaisena haluamme sen myös pitää. Yhteistyötä toisten kuntien kanssa tulee kehittää, mutta oma itsenäisyys säilyttäen. Kerran menetettyä itsenäisyyttä on hyvin vaikea saada takaisin. On meidän velvollisuutemme huolehtia, että Konnevesi säilyy hyvänä kuntana elää ja asua omille lapsillemme sekä heidän lapsilleen.

Me allekirjoittaneet vaadimme päättäjiä ottamaan huomioon mielipiteemme. Meidän äänillämme luottamustehtävissä toimivat henkilöt on valittu ja näin ollen meidän äänemme tulee myös kuulua.

Virpi Poikolainen    Ota yhteyttä adressin tekijään