Jalkapallon karsintaottelut Olympiastadionille

Keskiviikkona 15.11.2006 Finnair Stadiumilla pelattua Suomen ja Armenian välistä EM-karsintaottelua edelsi kova julkinen kädenvääntö siitä, onko Finnair Stadiumin keinonurmialusta sopiva näin tärkeään otteluun. Areenan valinnan takana lienee myös jalkapallopoliittisia syitä, mutta ennen kaikkea valintaa tulisi tarkastella urheilullisesta näkökulmasta. Valinnalla voi olla ratkaiseva vaikutus siihen, yltääkö Suomi vihdoin jalkapallon arvokisoihin - unelma, jonka eteen kaikki suomalaiset jalkapalloihmiset ovat pitkään tehneet työtä.

Armenia-ottelun jälkeisistä haastatteluista on selvinnyt, että niin päävalmentaja Roy Hodgson kuin apuvalmentaja Jyrki Heliskoskikin näkivät poikkeavan pelialustan tuoneen etua Armenian pienikokoisemmalle ja kenties teknisemmälle joukkueelle. Myös suomalaisen jalkapallon kruunaamaton kuningas, kapteeni Jari Litmanen, totesi jo ennen ottelua YLEn haastattelussa Suomen antavan vastustajalle liikaa etua, kun peliä ei pelata joukkueen kotistadionilla, Helsingin Olympiastadionilla.

Heikompia vastustajia vastaan pelattavien pelien siirtäminen pois kotistadionilta on selvää vastustajan aliarviointia, joka oli vähällä kostautua jo Armeniaa vastaan. Jotta onnistuisimme yhteisen unelmamme saavuttamisessa, tulee meidän taata maajoukkueellemme paras mahdollinen työympäristö tulevissa karsintaotteluissa. Joukkueen johto ja pelaajat ovat nyt puhuneet: Olympiastadion on se areena, joka tarjoaa joukkueellemme suurimman kotiedun vierasjoukkueita vastaan. Siirtämällä pelejä muille areenoille Suomen Palloliitto ottaa tietoisen riskin, joka voi johtaa yhteisen unelmamme murskaantumiseen.

Me jalkapallon ystävät vaadimme, että kaikki jäljellä olevat EM-karsinnan kotiottelut pelataan Helsingin Olympiastadionilla. Toivomme myös, että jatkossa Suomen Palloliitto kunnioittaa kenttävalintoja tehdessään enemmän joukkueenjohdon, pelaajien ja yleisön mielipidettä. Taloudelliset näkökulmat ovat totta kai myös tärkeitä, mutta EM-kisapaikan saavuttamisen luulisi olevan myös talouden kannalta se kaikkein oleellisin tavoite.

Adressi kokonaisuudessaan tullaan luovuttamaan Suomen Palloliiton johdolle 27.3.2007 - hyvissä ajoin ennen seuraavaa kotiottelua.

Helsingissä 16.11.2006,