Lohikosken koulu - remontti vai uudisrakennus?

Lohikosken koululla Jyväskylässä on tehty kouluremonttia vuodesta 2003 lähtien. Remontissa on tehty epäonnistuneita ratkaisuja, joiden takia sekä oppilaitten että kouluhenkilökunnan sisäilmaongelmiin viitannut oireilu jatkui remontoinnista huolimatta.

Remontissa paljastuneiden mikrobien, erityisesti sädesienilöydösten takia koko koulu toimii nyt parakeissa. Rakentaja ei meille välitettyjen tietojen mukaan pysty takaamaan, että suunnitellun remontin jälkeen ne varsin vakaviakin oireita saaneet oppilaat ja kouluhenkilökunnan jäsenet pystyisivät toimimaan entisissä koulutiloissa.

Me allekirjoittaneet olemme erittäin huolestuneita Lohikosken koulun nykyisten ja tulevien oppilaiden ja kouluhenkilökunnan terveyden puolesta. Vuosikausia jatkunut altistuminen on jo nyt voinut aiheuttaa joillekin elinikäisiä haittoja.

Vetoamme tilapalveluihin, että se hankalasta taloudellisesta tilanteesta huolimatta vakavasti harkitsisi koulurakennuksen purkamista ja uuden koulutilan rakentamista samalle tontille. Näin se takaisi nykyisille ja tuleville koululaisille ja koko kouluyhteisölle terveet koulutilat. Monesta asiasta voimme ja haluamme säästää, mutta erityisesti lasten terveys on asetettava arvovalinnoissa etusijalle.

Tämä adressi toimitetaan Jyväskylän kaupungin tilapalvelujen johtokunnalle