Kotihoidontuen Maskulisä

Me tämän asiakirjan allekirjoittaneet vetoamme Maskun kunnan päättäjiin lasten kotihoidontuen kuntalisän maksamiseksi.

Maskun lapsiluku kasvaa ja tilanne vapaiden päivähoitopaikkojen suhteen vaihtelee. Lasten kotihoito on kunnalle halvin hoitomuoto silloinkin kun siitä maksetaan kuntalisää ja monessa kunnassa se onkin nähty edullisempana ratkaisuna uusien päivähoitopaikkojen luomisen sijaan. Kotihoidontuen kuntalisä mahdollistaisi nykyistä useamman lapsen hoidon kotona ja täten vähentäisi kunnalliseen päivähoitoon kohdistuvaa painetta.

Lapsiperheet haluaisivat usein hoitaa pieniä lapsia kotona, mutta se ei ole pienen kotihoidontuen vuoksi aina mahdollista. Alle kolmevuotiaiden lasten kotihoidosta vanhemmalle maksetaan hoitorahaa 314,28 e/kk, sekä muista kotihoidossa olevista alle kolmevuotiasta sisaruksista 94,09 e ja 3-6 -vuotiaista 60,46 e/kk. Ansiosidonnainen hoitolisä on korkeimmillaankin vain 168,19 e/kk, mutta jo varsin pienillä toisen puolison tuloilla hoitolisä laskee huomattavasti; esim. neljähenkinen perhe saa täyden hoitolisän tulojen jäädessä alle 1700 e/kk.Kotihoidontuki,hoitolisä sekä vetoamamme Maskulisä ovat myös verotettavaa tuloa.

Alle 3- vuotiaan lapsen paras paikka on olla hoidossa kotona. Kotihoidontuen kuntalisää maksamalla Maskun kunta voi antaa oman panoksensa lapsen tärkeimmän ihmissuhteen rakentavaan kehitykseen. Kotihoidontuen kuntalisä osoittaa myös kunnan lapsiperhemyönteisyyttä ja aitoa halua saada lisää asukkaita.

Esitämme kuntalisän suuruudeksi 252 euroa/kk ensimmäisestä alle kolmevuotiaasta lapsesta ja 70 euroa/kk sisarkorotuksena jokaisesta päivähoitoikäisestä muusta lapsesta. Esitämme kuntalisän käyttöönottoa 1.1.2011 alkaen.

Tämä adressi tullaan luovuttamaan Maskun kunnan päättäjille syksyllä 2010.

Maskussa 2.9.2010

Maskulaisten lapsiperheiden puolesta

Katja Mulari

Pia Päivänsäde

Mari Vasama

Adressi on luovutettu torstaina 14.10.2010 perusturvajohtaja Tuija Hassinen-Laineelle.

Adressi suljettu 30.11.2010

Uusin tieto päivitetään keskustelupalstalle heti kun kunta julkaisee nettisvuillaan pöytäkirjan 17.11.2010 kokouksestaan.Kokouksessa ei ole Maskulisään saatu kannatusta!

pia päivänsäde    Ota yhteyttä adressin tekijään