Oulun kaupungin päivähoidon säästöt kuriin - Lasten edun vuoksi

Oulun kaupungin säästöt purevat hyvin voimakkaasti lasten päivähoitoon. Ryhmäkoot ovat mielettömän isoja ja päiväkoteja suljetaan kesäajaksi kokonaan. Päiväkotien henkilökunnan määrä on mitoitettu ehdottomaan minimiin, minkä laki sallii.

Viime aikoina monet asiantuntijat ovat ottaneet kantaa lasten päivähoidon ryhmäkokoihin. Näiden asiantuntijoiden mielipiteiden mukaan ryhmäkoon kasvaessa lapsen yksilöllinen huomaaminen ja hoitaminen vähentyvät aiheuttaen lapselle monenlaisia hankaluuksia. Lisäksi on otettu kantaa esimerkiksi päiväkotien lapsiryhmien melutasoon, joka sekin mittausten mukaan on jo vaarallisella alueella. Kaikesta tästä voimme kiittää liian isoja ryhmäkokoja, joita Oulun kaupunki näyttää käyttävän lahjakkaasti hyväkseen kaikissa toimipaikoissaan.

Henkilökunnan määrä päivähoitopaikoissa on mitoitettu pienimmäksi mahdolliseksi mitä voimassa oleva laki ja/tai asetukset sallivat lasten päivähoidossa. Jos laki määrää, että N kappaletta alle 3 vuotiaita lapsia kohti on vähintään Y kappaletta koulutettuja hoitajia, niin Oulun kaupunki ei ainakaan lisää tuota Y tekijää. Lisäksi lain joustavuuden ja täsmällisyyden puutteen vuoksi tuo henkilökunnan lukumäärä Y riittää silloin, kun päivän aikana on ollut Y kappaletta koulutettuja hoitajia. Sijaisia ei yleensä tahdo saada ja jos saisikin, niiden käyttöä rajoitetaan pahasti Oulun kaupungin säästöjen vuoksi.

Oulun kaupungin pyrkimykset sulkea päiväkoteja kesäajaksi kokonaan aiheuttavat vaikeuksia sekä lapsille, että heidän vanhemmilleen. Lapsen kannalta tuttu ympäristö turvallisine hoitajineen vaihtuu täysin uuteen. Hoitopaikka vaihtuu fyysisesti ja hoitajina toimivat henkilöt ovat lapselle ennalta tuntemattomia. Tämä yhdistettynä valtaviin ryhmäkokoihin, joihin päiväkotien sulkeminen väistämättä johtaa, aiheuttaa lapselle käsittämätöntä turvattomuuden tunnetta sekä stressiä. Vanhempien kannalta päivähoitopaikan vaihto kesäajaksi aiheuttaa suunnatonta vaivaa lapsien kuljetuksen järjestämiseksi. Lisäksi myös vanhempi ei voi luottaa ensisilmäyksellä lastansa kenenkä tahansa hoitajan huomaan ja luottamuksen muodostaminen uusiin hoitajiin vie aikansa. Luottamus hoitohenkilökunnan ja vanhempien välillä on erittäin tärkeää - onhan kyseessä kuitenkin oma lapsi!

Me adressin allekirjoittaneet Oulun kaupungin päivähoitopalveluja käyttävien lasten vanhemmat vaadimme Oulun kaupunkia välittömästi puuttumaan tässä adressissa esilletuotuihin epäkohtiin seuraavasti:
1) Kesäajan toimintojen supistukset on peruttava suunnitellussa laajuudessa
2) Päivähoitopaikkojen ryhmäkokoja on saatava pienemmiksi
3) Henkilökunnan määrää lisättävä

Näillä keinoilla me, tämän adressin allekirjoittaneet lasten vanhemmat, haluamme kehittää Oulun kaupungin ja lasten vanhempien välistä yhteistyötä ja pyrkiä demokratiaan myös kaupungin päättäjien kanssa.

Tämä addressi luovutetaan Oulun kaupungin päivähoidosta vastaaville viranhaltijoille 22.5.2009.