Päivähoitomaksu, maksa siitä, mikä aika hoidetaan!

Päivähoidon laskutus aiheuttaa monille vanhemmille turhaa lisähuolta. Laskutus on arviolta paljonko on hoitopäiviä kk tai on yli tai alle 5 tuntia päivässä, onko koko tai osapäivämaksu. Joskus hoidot on todella pienestä kiinni, vaikka kerran kuussa hoito on 7 tuntia kun muulloin aina alle 3 tuntia/pv, maksu menee silloin sen täyden mukaan.

Monet vanhemmat on myös vuorotyössä, ja työajat vaihtelevat paljon, ei pysty ennalta edes ilmoittamaan montaako hoitopäivää/kk lapset tarvitsevat. Sitten harmittaa jos ilmoitetttu vaikka 10 hoitopäivää/kk ja päiviä onkin vain 2kpl. Monet vievät lapsia hoitoon aivan turhaan, kun on ilmoitettu 10 päivää/kk, ja niistä joutuu maksamaan niin tokihan ne pitää rahan edestä käyttää vaikka ei olis edes tarvetta.

Päivähoitomaksujen pitäisi olla koko maassa yhtenäiset. Eli käytetyn hoidontarpeen mukaan! Jos olet hoidossa 15 tuntia viikossa maksat siitä, jos olet hoidossa 3 tuntia viikossa maksat siitä, jos olet hoidossa 80 tuntia maksat siitä. Maksut käyttötuntien mukaan ,eli tuntiveloituksella. Silloin myös ns. turhat ja ylimääräiset hoidot jää pois kun ei makseta tyhjästä!