Peliliiga, älä hylkää kauntteria

Peliliiga, mihin edelleen maailman parhaisiin FPS-peleihin lukeutuva Counter-Strike 1.6 on kadonnut turnauksistanne ja tapahtumistanne? Vuonna 2011 Suomessa ei ole ollut yhtäkään tilaisuutta kilpailla vanhassa kunnon kauntterissa - ei laneilla eikä netissä. Sen sijaan CS:Source on nähty tänä vuonna ainakin Assemblyilla ja Nettiliigassa. Syynä tähän olette esittäneet Source-skenen terveemmän ja aktiivisemman tilan. Väitän kuitenkin, ettei 1.6 skene ole suinkaan kuollut - Suomessa on yhä satoja aktiivisia ja potentiaalisia 1.6-pelaajia, jotka tahkovat 5v5 gathereita päivittäin. Ongelma on, etteivät pelaajat löydä toisiaan ja muodosta pysyviä joukkueita, sillä ei ole mitään mitä varten harjoitella. Peliliiga voi toki nähdä tilanteen toisin, eli turnauksia ei ole kannattavaa järjestää joukkueiden vähyyden vuoksi. Mikä estäisi aluksi järjestämästä esimerkiksi cup-muotoista onlineturnausta pienillä tuotepalkinnoilla? Kustannukset tuskin kohoisivat taivaisiin, ja vaikka ilmottautuneita ei tulisi riittävästi, en näe Peliliigan siinä mitään häviävän. Tällä tavalla saataisiin ainakin selville, kannattaako turnausjärjestäjien enää keskittyä pelin vanhempaan versioon. Minä ja muut allekirjoittaneet toivomme, että ottaisitte pelimme huomioon tulevaisuuden tapahtumien, kuten Nettiliigan ja Assemblyjen, pelivalinnoissa. Oiva keino elvyttää Suomen 1.6-skeneä olisi myös järjestää DreamHack Winter -karsinnat edellisvuoden tapaan DigiExpoilla, tai kansalliset karsinnat lokakuussa Ranskassa järjestettävään Electronic Sport World Cupiin. Counter-Strike 1.6 elää ja voi vahvasti edelleen muualla Euroopassa, Aasiassa ja Amerikassa - miksi se ei olisi mahdollista myös Suomessa?