Pienkoululisä takaisin

Adressi on luovutettu ke 23.3.2011 opetusministeri Henna Virkkuselle ja muiden pääpuolueiden edustajille.

Nähtäväksi jää otetaanko pienkoululisän palauttaminen seuraavan hallitusohjelman suunnitteluun mukaan.

Kiitos kaikille adressin allekirjoittaneille!

Pelastakaa viimeiset kyläkoulut!

Valtiovalta on hylännyt pienet maaseudun koululaiset! Suomessa on viime vuosina lakkautettu neljä kertaa enemmän kouluja kuin mitä oppilasmäärän väheneminen olisi edellyttänyt. Tahti on vain kiihtynyt entisestään valtion lopetettua pienkoululisän kunnille. Tuhansien kyläkoulujen lakkautusten aikana opetuskustannukset ovat vain jatkaneet kasvuaan.

Jokainen maaseudun rakennemuutoksen myötä hiipuva kyläkoulu on jo aikaa sitten sammunut. - Nyt tuhotaan lyhytnäköisesti elävää maaseutua! Ei voi olla Suomen edunmukaista hävittää kaunis maaseutumme. Nyt on viimeinen hetki lopettaa Suomen kyläkoulujen ajojahti. Niitä on jäljellä enää muutama sata.

Valtiovalta katsoo sivusta, kun kuntapäättäjät polkevat maaseudun lapsen perusoikeuksia. Oman koulun ja kasvuympäristön muuttuminen on lapselle iso asia. Kaikki eivät suurista muutoksista kolhuitta selviä. "Säästöt" ovat kustannuksia sosiaali- ja terveystoimen puolella ja yhä pidemmissä oppilaskuljetusmatkoissa.

Valtiontaloudelle pienkoululisän merkitys on olematon - maaseudun lapselle se on vahva signaali välittämisestä.

Auta säilyttämään viimeiset kyläkoulut ja allekirjoita opetusministeriölle luovutettava adressi pienkoululisän palauttamiseksi!

Hokan seudun kyläyhdistys    Ota yhteyttä adressin tekijään