Rädda Handelshögskolan

Adressen är nu stängd! Merkantila Klubben r.f. samt MK-Listan tackar samtliga som undertecknat den.

Det pågår som bäst många spekulationer angående benämningen för Handelshögskolan vid Åbo Akademi. De senaste vändningarna är att Handelshögskolan skall komma att kallas "utbildningslinjen för ekonomi". Merkantila Klubben r.f. samt MK-Listan motsätter sig dessa förändringar och kräver att benämningen "Handelshögskolan vid Åbo Akademi" används även i fortsättningen med följande motiveringar:

- Handelshögskolan vid Åbo Akademi har under de senaste åren byggt upp ett starkt brand som direkt har återspeglats i antalet sökande.

- Inom ekonomutildningarna i såväl Finland som resten av Norden har en stor del gått inför benämningen "Handelshögskola". Vi är rädda att andra benämningar kan försämra ställningen för utexaminerade från Handelshögskolan vid Åbo Akademi.

- Handelshögskolan vid Åbo Akademi är ett historiskt namn som har rötter ända till skolans grundande 1927.

Det är även värt att nämnas att studeranden sköt upp sin betygsansökan vid det förra namnbytet för att få utexamineras från Handelshögskolan vid Åbo Akademi, så viktigt var namnet för dem.

Merkantila Klubben r.f.    Ota yhteyttä adressin tekijään