Joukkoliikennettä — ei moottoritietä

Kunnallisaloite Rovaniemen kaupungille

Rovaniemen kaupunki suunnittelee noin 50 miljoonaa euroa maksavaa remonttia nelostielle. Suunnitelmiin sisältyy viisi uutta eritasoliittymää, silta Ruokasenkadulta Lapinkävijäntielle ja lisäkaistoja Eteläkeskukseen. Tieinvestointeja esitetään ratkaisuksi ruuhkiin, jotka ovat syntyneet yksityisautoilun kasvusta, kun joukkoliikennetarjonta on lähes olematonta. Nyt suunnitelluilla toimenpiteillä uskotaan ruuhkien vähentyvän, vaikka todellisuudessa autoilu tulisi lisääntymään ja tieverkon kasvava rasitus heikentäisi jatkossa kaupungin mahdollisuuksia investoida muihin palveluihin. Järkevillä joukkoliikenneinvestoinneilla saavutettaisiin tieinvestointeja suuremmat edut halvemmalla ja saasteettomammin.

Me allekirjoittaneet äänioikeutetut rovaniemeläiset esitämme, että Rovaniemen kaupunginvaltuusto luopuu nelostietä ja Eteläkeskusta koskevista tiesuunnitelmista. Niihin kaavaillut rahat tulee käyttää joukkoliikenneinvestointeihin ja joukkoliikenteen parantamiseen erityisesti Eteläkeskuksen alueella. Koko kaupunkialueelle tulee luoda toimiva paikallisbussilinjasto, joka palvelee aamusta iltaan vähintään puolen tunnin välein. Tällaiseen järjestelmään riittäisi 5 miljoonan euron vuotuinen tuki, eli murto-osa suunniteltujen tieinvestointien kustannuksista. Toimivan joukkoliikenteen järjestäminen maksaa itsensä takaisin ja tulee yhteiskunnalle selvästi halvemmaksi kuin suunnitellut tieinvestoinnit.

Lisätietoja: www.rovaniemenjoukkoliikenne.net tai sähköpostilla info@rovaniemenjoukkoliikenne.net

Kesäkuun alussa aloitettiin nimienkeruu paperiversioina ja 100 allekirjoittaneen raja ylittyi Lyseonpuiston lukion tiloissa 8.6.2008 järjestetyllä Mahdollisuuksien Torilla. Kunnallisaloitetta voi allekirjoittaa joko internetissä tai käsin: aloitteita on Rovaniemen keskustan liikkeissä ja kahviloissa sekä yksityishenkilöillä. Jos olet kiinnostunut osallistumaan nimien keräämiseen, ota yhteyttä sähköpostitse: info@rovaniemenjoukkoliikenne.net.

Heinäkuun alussa ylittyi 200 allekirjoittaneen raja.
Elokuun alussa allekirjottaneita on jo 300.
Elokuun lopussa 400 nimeä.
Syyskuussa 500 nimeä.
Syyskuun lopussa tuli 600. nimi.
Lokakuussa 700 nimeä.
Marraskuun aikana tuli 800. allekirjoitus
Vuodenvaihteessa 900.
Keväällä 2009 allekirjoittaneiden määrä ylitti 1000 nimen rajan.
Elokuussa 2009 allekirjoittaneiden määrä oli noin 1800, joista 1661 on ilmoittanut Rovaniemen kotipaikkakunnakseen. Koska tämä vastaa selvästi yli kahta prosenttia rovaniemeläisten äänioikeutettujen määrästä, kunnallislaki velvoittaa valtuuston käsittelemään aloite kuuden kuukauden kuluessa sen luovuttamisesta.

Kunnallisaloite luovutetaan 12.10.2009 Rovaniemen kaupunginvaltuuston puheenjohtajalla ja teknisen lautakunnan puheenjohtajalle.

Joukkoliikennettä Rovaniemelle –kansalaisliike    Ota yhteyttä adressin tekijään