Ruutinrannan kaavaa vastaan

Ruutinrannan kaavaa vastaan:

Rakennusliike M Kurtti Oy on suunnitellut rakentavansa 150 rivi- ja kerrostaloasuntoa Kemin Ruutinpuistoon. Yleiskaavassa ja asemakaavassa ei ole huomioitu, että koko alue on vesijättömaata.

Lisäksi: Ruutinpuisto on Mansikkanokan ohella Kemin yleisin ulkoilualue, sisältäen mm. Suomen parhaan koirapuiston, tenniskentän, Keijo Nevarannan Stone Age veistoksen, Tuula Pyykön Enkelikehdon ja lasten leikkipuiston.

Annikki "Ranta" Ruohosen rantasuunnitelmassa Kemin kaupungin rannat Ruutinpuistosta Mansikkanokalle on suunniteltu ihmisten ja eläinten vapaaksi liikkumatilaksi. 150 Ruutinpuistoon suunniteltua merinäköalaosaketta eivät korvaa sitä viihtyvyyttä, jonka 20 000 kemiläistä rannan rakentuessa menettävät. Nyt Annikki Ruohosen rantasuunnitelma suihkulähteineen on unohdettu ja Ruutinpuistoa kaavoitetaan Rakennusliike M. Kurtti Oyn ehdoilla.

Kun Simon ydinvoimalahanke hylättiin, koko kaupungin osittain ydinvoimalahankkeen tähden toteutetut osayleiskaavat pitäisi tarkistaa uudelleen. On vaikea kuvitella että 150 osakeasunnolle löytyy ostajia kaupungista, josta kaikki jotka pystyvät muuttavat pois. Kaupungin etu on tietenkin myydä ranta mahdollisimman kalliilla hinnallla rakennusliikkeelle, koska Kemi on köyhtynyt veronmaksajien radikaalisti vähentyessä. Kaupungin asukasluku on pudonnut 70-luvun vaihteen 30 000 asukkaasta 21 000 asukkaaseen.

Yleisenä puistona Ruutinpuisto palvelee Kemin asukkaita parhaiten.