Sofiakylän hoivapaikkojen puolesta

Tämä adressi on vetoomus Nokialaisen Sofian ja monen muun kehitysvammaisen lapsen, nuoren, aikuisen ja heidän hoivakotinsa, Sofiakylän, puolesta.

Sofiakylä toimii Nokialla tarjoten asumispalvelua ja tilapäishoitoa kehitysvammaisille ja muille erityistä tukea tarvitseville. Sofiakylä aloitti toimintansa lokakuussa 2010  PSHP:n vuokratiloissa ja nyt uusi, toimintaan varta vasten suunniteltu  kiinteistö saatiin käyttöön elokuussa. Uutta kotia olivat suunnittelemassa asiakkaat, omaiset, henkilökunta, viranomaisia sekä alan asiantuntijoita.  Kaikkien mielipidettä kuunneltiin ja saatiin aikaan uudenlainen asumismalli, joka ottaa huomioon asiakkaiden eri elämänvaiheet ja luo siten vankemman  luottamuksen asiakasperheisiin. Palaute ja kannustus oli positiivista ja rakennus valmistui ennätysajassa.

Uusien tilojen myötä Sofiakylän on mahdollista tarjota hoivaa ja pysyvä koti 20:lle aikuiselle kehitysvammaiselle
ja tilapäishoitoa yhdeksälle lapselle tai nuorelle.

Aluehallintovirasto myönsi luvan yhteensä 25:lle eli 4 hoivapaikkaa tippui anotusta. Syyt luvan muuttamiseen perustuivat uusiin ohjeistuksiin, joita ei oltu julkaistu rakentamisen ja suunnittelun alkuvaiheessa. Uusi lupa tarkoittaa käytännössä sitä, että Sofiakylä joutuu luopumaan sekä pysyväispaikoissa yhdestä pysyvästä
asukaspaikasta että tilapäishoidon osalta kolmesta paikasta yhdeksästä. Tämä on huomattava menetys tietäessämme ympäristön tilapäishoidon tarpeen.

Sofiakylä palvelee tällä hetkellä n. 110 perhettä tilapäishoidon osalta. Päätöksen johdosta kaikkia nykyisiäkään
asiakasperheitä ei pystytä palvelemaan, vaan kymmeniä perheitä joudutaan ohjaamaan muualle tilapäishoitoon. Muutos tulee sekoittamaan monen perheen hoitojärjestelyt. Asiakkaat ja heidän läheisensä ovat olleet hyvin tyytyväisiä hoivaan ja viikottain tulee uusia perheitä tutustumaan, ja siksikin tämä on
todella ikävä takaisku. Hoivan lisäksi Sofiakylässä on järjestetty kerhoja, leirejä, teemaviikonloppuja sekä omaisten vertaistuki-iltoja.

Mielestämme muutos on perusteeton, kohtuuton ja aiheuttaa liian suuria ongelmia sekä asiakkaiden että heidän
omaistensa osalta sekä lisää turhaan kustannuksia kunnille. Osa omaisista ovat jo olleet tyrmistyneitä päätöksestä ja ovat olleet yhteydessä aluehallintovirastoon ja muihin päättäjiin asiasta.

Tämän adressin taustalla on uusi Sofiakylän Ystävät ry, yhdistys, joka perustettiin tukemaan kehitysvammaisten ja
heidän omaistensa vapautta valita hoivakotinsa, tukemaan asiakkaiden kuntoutusta sekä helpottamaan perheiden arkea. Yhdistys tukee myös Sofiakylän henkilökunnan jaksamista heidän arvokkaassa työssään.

Sofiakylästä voit lukea lisää
osoitteesta www.sofiakyla.fi tai facebookista: http://www.facebook.com/pages/Sofiakyl%C3%A4/192631610749205

Tämän adressin
tavoitteena on saada Aluehallintovirasto ja päättäjät ymmärtämään kuinka tärkeää työtä Sofiakylä tekee ja kuinka tuo myönnetty lupa vaikuttaa eniten ihmisiin, jotka ovat syntyneet kehitysvammaisiksi tai perheisiin, joille kehitysvammainen lapsi on syntynyt. Toivomme päättäjiltä kykyä asettua näiden perheiden asemaan ja arkeen, johon sisältyy ainaista huolta, murhetta sekä taistelua perustarpeisiin liittyvistä tuista. Sofiakylästä moni perhe on löytänyt turvallisen hoivapaikan ja arvokasta vertaistukea ja juuri tätä varten on Sofiakylä perustettu. Jotta nämä perheet saavat pitää hoivapaikkansa ja Sofiakylä pystyy taloudellisesti jatkamaan suunnitellun mukaisesti
, me allekirjoittaneet vaadimme Sofiakylän toimintaluvan myöntämistä alkuperäisen anomuksen mukaisesti.

Hanna Schmidt / Sofiakylän Ystävät ry    Ota yhteyttä adressin tekijään