STOP VERORAHOJEN TÖRSÄILYLLE

Kenellekään ei ole salaisuus, että kansanedustajat kuluttavat maamme vähäisiä verovaroja. Varsinkin näin EU:n talouskriisin alla kansanedustajien pitäisi siirtyä säästökuurille maansa hyvinvoinnin vuoksi. Näin he voivat osoittaa, että he välittävät kansastaan ja osoittavat kiitollisuutta heille, jotka ovat kansanedustajat virkoihinsa valinneet hoitamaan maan hyvinvointia. Talouskriisin myötä moni on joutunut vaikeaan taloudelliseen tilanteeseen, mutta kansanedustajat sen kun jatkavat verovarojemme aiheetonta törsäilyä ja esimerkkinä tästä on kansanedustaja Elsi Kataisen (keskusta) tapaus.

Iltalehden artikkeli aiheesta:

Kyseisen artikkelin mukaan Katainen on ajanjaksolla 30.8.-3.10.2011 ajanut taksia valtion piikkiin 71 kertaa ja laskua on Eduskunnan tilitoimistosta saatujen tietojen mukaan kertynyt veronmaksajille 1 314,30 euroa. Katainen käytti taksia kyseisenä ajanjaksona 24 eri päivänä ja päivittäin matkoja kertyi enemmän kuin yksi. Esimerkiksi 22. syyskuuta Katainen ajoi taksilla valtion piikkiin peräti seitsemän kertaa.

Kyseisen artikkelin kirjoittaneen toimittajan kysyessä Kataiselta, miksi hän on käyttänyt taksia tilitoimistosta saatujen tietojen mukaan, jopa 500 metrin ja 700 metrin mittaisiin matkoihin, Katainen vastasi, ettei tunnista tuollaisia matkoja ajaneensa. Kansanedustajilla on oikeus käyttää myös julkista liikennettä maksutta. Tästä huolimatta Katainen kertoo taksikäytönsä perusteiksi, mm. käyneensä maanpuolustuskurssilla ja pidentyneet matkat asunnnonvaihtonsa vuoksi.

Sallitko tälläisen verorahojen turhanpäiväisen törsäilyn? Onko kohtuullista, että yksi kansanedustaja kuluttaa suhteellisen lyhyeessä ajassa monen lapsiperheen kuukausibudjetin pelkkiin taksimatkoihin? Mikäli olet sitä mieltä, että verorahojen turhanpäiväiselle törsäilylle pitää saada loppu, varsinkin taloudellisesti hankalina aikoina, niin allekirjoita tämä adressi!

Tämän adressin vaatimukset:

Kansanedustaja Elsi Katainen pitää laittaa puolueensa puhutteluun ja puolueen pitää saada tarkastaa tämän henkilön taksimatkat ja muiden valtion tarjoamien kansanedustajan etuuksien käytön edellä mainitulta janjaksolta. Mikäli uutisartikkelissa esiintyvät tiedot pitävät paikkansa, on kansanedustaja Elsi Katainen katsottava menettäneen luottamuksen ja täten hänet tulee erottaa puolueesta. Tämä on myös kurinalaisuuden valvontatoimenpide ja hyvä opetus muille kansanedustajille, jotta he miettisivät tarkemmin, minne kansan rahoja käyttävät.

Lisäksi tällä adressilla me, Suomen kansaliset, haluamme kehottaa Eduskuntaa valvomaan tarkemmin kansanedustajien taksinkäyttöä ja mahdollisesti jopa tiukentamaan taksin käytön perusteita valtion laskuun.

Allekirjoittamalla tämä adressi vastustamme kaikkien kansanedustajien verorahojen turhaa törsäilyä. Kataisen tapauksen kautta kansa kertoo, ettei aio sietää tälläistä törsäilevää toimintaa ja vaatii valitsemiaan päättäjiä puuttumaan asiaan. Olemalla vain hiljaa epäreilusta toiminnasta politiikkojen keskuudessa, tehdään hallaa koko kansalle.

Kyseinen adressi toimitetaan eteenpäin Keskusta-puolueelle, kun allekirjoittaneita saadaan tarpeeksi.