Vetoomus Tammelan koulun englanninkielisten luokkien puolesta

Tampereen kaupungin lasten ja nuorten palvelujen lautakunta suunnittelee Tammelan englanninkielisen opetuksen siirtämistä Tampereen kansainväliseen kouluun Amuriin syksyllä 2017. Suunnitelmassa ei ole huomioitu muutoksen vaikutusta oppilaisiin ja heidän perheisiinsä eikä kuultu heidän mielipiteitään. Suunnitelmasta ei myöskään ole tiedotettu asianomaisia niin, että siihen vaikuttaminen olisi ollut mahdollista.

Tammelan koulun englanninkielisessä opetuksessa olevien oppilaiden vanhemmat sekä kouluun helmikuussa pyrkineiden oppilaiden vanhemmat eivät hyväksy suunnitelmaa, ja ovat tehneet lautakunnalle oikaisuvaatimuksen tässä adressissa mainittujen perustelujen mukaisesti.

Vanhemmille on tärkeää säilyttää lapsille valittu koulupolku ja Tammelan koulun kaksikielinen opetussuunnitelma. Lisäksi koulun sijainti ja lasten kulkeminen keskustan liikenteessä on huomioitava. Kuntalain mukaan asianomaisia on kuultava päätöksenteossa.

Alla voit lukea yksityiskohtaiset perustelut sekä allekirjoittaa adressin.

Adressin perustelut

1.       Perheiden lapsilleen valitsema koulupolku

Tammelan koulun enkkuluokkien oppilaiden perheet ovat koulupaikkaa valitessaan tehneet tietoisen valinnan Tammelan ja Fistan välillä. Tammelassa on vuodesta 1997 alkaen tarjottu kaksikielistä opetusta, jossa oppilaat oppivat lukemaan ja kirjoittamaan rinnakkain sekä suomeksi että englanniksi. Tammelan koulun englanninkielinen opetus tarjoaa lapselle mahdollisuuden saavuttaa laaja englannin kielen taito hyvän suomen kielen taidon rinnalla. (Lähde: tammelankoulu.yhdistysavain.fi) Opetusmenetelmällä on Tammelassa pitkät perinteet, joihin vanhemmat luottavat. Tammelan koulu on suomalainen peruskoulu, jossa suomalaiset juhlapyhät ja perinteet ovat luonnollinen osa koulunkäyntiä kansainvälisyyden rinnalla. Fistassa puolestaan on keskeistä kansainvälisyys ja koulussa yleisesti käytettävä kieli on englanti. Lisäksi Fistassa toimii sekä ala- että yläkoulu, Tammelassa sen sijaan vain alakoulu.

Koulut ja niiden opetusohjelmat ovat erilaisia, ja perheet ovat tehneet tietoisen valinnan kahden erilaisen kouluympäristön välillä. On siksi luonnollista, että valintaa ei olla kesken lapsen koulutaipaleen valmiita muuttamaan. Useat perheet harkitsevatkin lapsensa siirtämistä suomenkieliseen opetukseen syksyllä 2017, mikäli kaksikielisen opetuksen siirto Fistaan toteutetaan.  Perheille on tärkeää säilyttää lapsen koulupaikka suomalaisessa koulussa. On paljon perheitä, joille lapsen siirtyminen kansainväliseen kouluun kesken koulutaipaleen ei tunnu luontevalta. Vanhempia huolestuttaa lisäksi varmuus kaksikielisen opetuksen jatkuvuudesta ja käytännön toimivuudesta alakoulussa, jossa kaikki luokat toimivat englannin kielellä. Myöskään jo tehtyjen kielivalintojen säilyminen Fistassa ei ole varmaa. Vastoin perheiden tahtoa toteutettava luokkien siirto ei siksi ole järkevä. Muutolla tavoitettavat hyödyt ja säästöt eivät toteudu luokkien hajotessa ja Fistaan siirtyvien kaksikielisten ryhmien jäädessä liian pieniksi.

2.       Tammela lähikouluna, koulun sijainti ja liikenneturvallisuus

Tammelan koulu on usealle enkkuluokalla opiskelevalla lapselle lähikoulu. Lisäksi perheitä asuu Tammelan lähialueilla, keskisellä alueella ja Tampereen itäpuolella. Tammelan koulun sijainti on ollut perheille tärkeä tekijä valittaessa koulupaikkaa lapselle. Kaksikielisestä opetuksesta on vuosien kuluessa tullut osa Tammelan alueen koulukulttuuria, joka tunnetaan. Useita perheitä on muuttanut alueelle tai hankkinut uuden kodin saman alueen sisällä koulun sijainnin vuoksi. Useissa perheissä on pikkusisaruksia, joille vanhemmat ovat valinneet englanninkielisen päivähoidon Tammelan koulua silmälläpitäen. Neljä vuotta sitten enkkuluokan aloittaneiden ryhmästä koulun lähellä asuu vain muutama oppilas, kun taas vuonna 2015 koulunsa aloittaneista enkkuluokkalaisista huomattava määrä asuu koulun läheisyydessä tai lähialueilla. Tämä kuvaa Tammelan kieliluokkien suosion kasvamista nimenomaan paikallisena palveluna. Yhdessä englanninkielisen päiväkodin kanssa Tammelan enkkuluokat ovat juurtuneet alueelle ja muodostaneet yhteisen koulupolun. Toiminta on osoittautunut erittäin suosituksi ja halutuksi palveluksi keskisellä alueella.

Koulun sijainti on myös tärkeässä osassa mm. lasten liikenneturvallisuuden kannalta; liikenneturvallisuus on nostettu Lasten- ja nuorten lautakunnassa yhdeksi keskeiseksi asiaksi. Koska monet Tammelan englanninkielisessä opetuksessa olevat lapset asuvat kaupungin itäpuolella, Fistaan kulkeminen vaatisi kahden bussin käyttöä. Monille perheille Fistan sijainti eri puolella kaupungin keskustaa onkin ongelmallinen. Pienten alakoululaisten kohdalla tästä muodostuisi selvä liikenneturvallisuusriski.

3.       Monikulttuurisuuden tärkeys eri puolilla kaupunkia

Mahdollisuus saada opetusta eri kielillä vastaa hyvin kansainvälistyvän, monikulttuurisen yhteiskuntamme tarpeisiin. Tammelassa suomi-, enkku- ja saksaluokat, kuvisluokat ja erityistä tukea tarvitsevat lapset elävät yhteistä kouluarkea toisiltaan oppien. Koulumaailmassa tärkeän inkluusion periaatteet toteutuvat hienosti. Englanninkielisen opetuksen keskittäminen vain yhteen kouluun istuu kansainvälistyvän kotikaupunkimme kulttuuriin huonosti. Englanninkielisen opetuksen rajoittaminen vain yhteen osoitteeseen vähentää tamperelaisperheiden tasapuolisia mahdollisuuksia saada lapsilleen englanninkielistä opetusta. Innon väheneminen kaksikielistä opetusta kohtaan ei voi olla toivottava suuntaus Tampereen kaltaisessa kaupungissa.

4.       Riittämätön tiedotus

Kuntalain mukaan kunnan tulee antaa riittävästi tietoja kunnan järjestämistä palveluista, taloudesta, kunnassa valmistelussa olevista asioista, niitä koskevista suunnitelmista, asioiden käsittelystä, tehdyistä päätöksistä ja päätösten vaikutuksista. Kunnan on tiedotettava, millä tavoin päätösten valmisteluun voi osallistua ja vaikuttaa. (Kuntalaki, § 29). Tämä ei ole kieliluokkien siirtosuunnitelmien kohdalla toteutunut, vaan vanhempien saama tieto aiheesta on ollut täysin riittämätöntä. Vanhemmat saivat tiedon suunnitelmasta Aamulehdestä, mitä ei millään tapaa voida pitää hyväksyttävänä tiedottamisen muotona. Lokakuussa 2015 kaupunki järjesti avoimen ideointi-ja keskustelutilaisuuden, jonka aiheena oli keskustan palvelualueen varhaiskasvatus-, koulu- ja nuorisopalvelut sekä niiden järjestäminen tulevaisuudessa. Kutsu tilaisuuteen oli kuitenkin hyvin ylimalkainen eikä siinä millään tavalla informoitu suunnitelmista siirtää kieliluokat Tammelasta Fistaan. Tilaisuutta ei siis voida pitää riittävänä tapana päästä vaikuttamaan itseään koskeviin asioihin. Olematonta tiedottamista kuvaa hyvin se, että edes tämän vuoden koulutulokkaiden perheet eivät ole saaneet muuttosuunnitelmista tietoa. He ovat siis valinneet lapselleen Tammelan kaksikielisen opetuksen tietämättä, että heidän tulevat ekaluokkalaisensa on merkitty kaupungin pöytäkirjoissa muuttamaan täysin uudenlaiseen kouluympäristöön keskusta-alueen toiselle puolelle heti ensimmäisen kouluvuoden päätyttyä.

Yhteenveto

Vanhemmat eivät voi hyväksyä lastensa koulunkäyntiä koskevaa isoa päätöstä, johon heillä itsellään ei ole ollut todellista mahdollisuutta päästä vaikuttamaan. Päätöksellä rikotaan lapsille valittu koulupolku, hankaloitetaan koulumatkoja ja eristetään kieliopetus yhteen kouluun omaksi saarekkeeksensa. Vaadimme, että nykyiset englanninkieliset luokat ja englanninkielinen opetus säilytetään Tammelan koulussa.