Toivakkalisä – kotihoidon tuen kuntalisä Toivakan kuntaan

vuonna 2008 käyttöönotettu Toivakkalisä on vaarassa pienetyä. Osallistu sen tukemiseen http://www.adressit.com/toivakkalisa250e
---
Toivakkalisä toteutui (250€, sisarkorotus 65€)! Kts. sivun alaosa.
---
Me allekirjoittaneet haluamme Toivakkalisän – kotihoidon tuen kuntalisän käyttöön Toivakassa. Esitämme kuntalisän suuruudeksi 150 euroa/kk ensimmäisestä alle kolmevuotiaasta lapsesta ja 50 euroa/kk sisarkorotuksena jokaisesta päivähoitoikäisestä muusta lapsesta. KELA maksaa kuntalisän kotihoidon tukea saavalle perheen huoltajalle, jonka lapset hoidetaan kotona ja jotka eivät käytä kunnallisia päivähoitopalveluja. Esitämme kuntalisän käyttöönottoa 1.8.2007 alkaen.

Alle 3-vuotiaan lapsen paras paikka on olla hoidossa kotona. Vanhemmat tarvitsevat taloudellista tukea tämän hoitovaihtoehdon toteuttamiseksi. Kunta tarvitsee lisää asukkaita. Kotihoidon kuntalisä osoittaa kunnan aitoa halua saada lisää asukkaita ja lapsiperhemyönteisyyttä. Tämä yhdessä Toivakan hyvien peruspalveluiden kanssa lisäävät kuntaan muuttavien lapsiperheiden määrää. Näin asukasluku lähtee pysyvään kasvuun. Asukasluvun kasvu turvaa hyvät palvelut paikkakunnalla.

Tämä adressi luovutetaan Toivakan kunnan päättäjille 12.12.2006 valtuuston kokouksessa, jossa päätetään Toivakkalisän käyttöönottamisesta ja määrärahan varaamisesta talousarvioon.

-----
Allekirjoitusten kerääminen jatkuu, vaikka luovutin adressin Toivakan kunnanvaltuustolle 12.12.2006.

Toivakan kunnanvaltuusto päätti 12.12.2006 äänin 11 - 10 olla ottamatta käyttöön Toivakkalisää. Toivakkalisää esitti Juha Juusela ja sitä kannatti Petri Mäkelä. Kunnanhallituksen talousarvioesitys ei sisältänyt Toivakkalisän käyttöönottoa.

Toivakkalisää vastaan äänestivät:
Aila Ikonen (kesk) kunnanhallituksen jäsen,
Markku Järvenpää (kesk) kunnanhallituksen pj.,
Toini Jäntti (SD) kunnanhallituksen jäsen,
Kalevi Jääskeläinen (kesk) valtuuston pj.
Pentti Kovanen (SD),
Veikko Kovanen (SD) valtuuston 1. varapj.
Ritva Puttonen (VAS),
Martti Suuronen (SD) kunnanhallituksen varapj.,
Kyösti Takkinen (SD),
Jussi Torppa (kesk) kunnanhallituksen jäsen ja
Tapani Tuovinen (kesk).

Toivakkalisän puolesta äänestivät:
Juha Juusela (kesk sit.)
Markku Kauppinen (kok sit.) valtuuston 2. varapj.,
Pekka Liukkonen (kesk),
Petri Mäkelä (SDP),
Lauri Niemi (kesk),
Arto Marttinen (kesk),
Urpo Reinikainen (kesk sit.),
Laila Saari (KD),
Antti Savolainen (KD sit.) ja
Ritva Matara (KD).

Kunnanvaltuusto palaa Toivakkalisän käyttöönottoon valtuustoaloitteen käsittelyn yhteydessä vuonna 2007 kesäkuun alkuun mennessä.
Allekirjoitusten kerääminen jatkuu.

Asiaa ei päätetty loppuun käsitellyksi valtuustoaloitteiden käsittelyn yhteydessä kesällä 2007. Kunnanvaltuusto päättää Toivakkalisän käyttöönotosta vuoden 2008 talousarvion hyväksymisen yhteydessä 19.12.2007. Asia mennee silloin äänestykseen. Valtuutettujen niukka enemmistö lienee Toivakkalisän kannalla. Adressin kerääminen jatkuu.
---
Toivakan kunnanvaltuusto hyväksyi 19.12.2007 yksimielisesti oikeistoryhmän ponsiesityksen Toivakkalisän käyttöönottamisesta vuoden 2009 alusta lukien. Oikeistoryhmän esityksen teki valtuustoryhmän puheenjohtaja Lauri Niemi. Päätös tehtiin talousarvion 2008 ja toimintasuunnitelma 2009 – 2010 hyväksymisen yhteydessä.
---
Toivakan kunnanvaltuusto hyväksyi 13.6.2008 yksimielisesti Toivakkalisän käyttöönoton 1.8.2008 alkaen. Tueksi päätettiin 250€ sisarkorotuksen ollessa 65€. Tuki päätettiin myöntää kaikille kotihoidontukeen oikeutetuille ilman tulorajoja.

Samassa kokouksessa päätettiin ottaa käyttöön myös Jyväskylän seudun muutamassa kunnassa käytössä oleva yksityisen hoidon tuen kuntalisä, mutta tämäkin ilman tulorajoja.
Kts. http://www.jkl.fi/paivahoito/seutu/yksityisenhoidontuki

Toivakkaan saatiin käyttöön lähes Suomen suurimmat kotihoidon tuen kuntalisä - Toivakkalisä ja yksityisen hoidon tuki. Kts. http://www.kunnat.net/k_perussivu.asp?path=1;29;353;10336;49069;123559

Kuntalisistä tulee lähiaikoina tarkempaa tietoa www.toivakka.fi sivuille.

Kiitoksia kaikille asiaa tukeneille ja onnea niille, jotka ovat ajamassa vastaavia tukia omassa kunnassaan.