Valko-Venäjä-vetoomus

Valko-Venäjä- vetoomus Suomen ulkopoliittiselle johdolle:

On vaadittava Uladzimir Njakljajeun ja muiden poliittisten vankien vapauttamista!

Aljaksandr Lukašenkan diktatuuri boikottiin, tukea kansalaisyhteiskunnalle!

Joulukuun 19. päivä 2010 Valko-Venäjällä järjestettiin presidentinvaalit, joihin myös opposition ehdokkaat saivat osallistua. Tämä oli myönnytys Euroopan unionille, joka tukee autoritaarinen presidentti Aljaksandr Lukašenkan hallintoa, koska Valko-Venäjä on hyväksytty EU:n itäisen kumppanuuden yhteistyöhön. Vaalit eivät olleet vapaat, sillä vain Lukašenka pääsi esiin tiedotusvälineissä. Oppositioehdokkaat kiersivät maata ja tapasivat ihmisiä kasvokkain. Syttyi toivo.

Oppositiojohtajat olivat varautuneet siihen, että hallinto varastaa vaalit ja siksi he kutsuivat demokratian puolustajat joukkomielenosoitukseen pääkaupunki Minskin keskustaan. Paikalle kokoontui ainakin 50 000 kaupunkilaista. Mellakkapoliisi hajotti mielenosoituksen väkivaltaisesti ja pidätti yli 700 osanottajaa. Heidän joukossaan opposition presidenttiehdokkaita, joita myös hakattiin. Lukuisat pidätetyt saivat lahden viikon pituisia hallinnollisia tuomioita ja sen lisäksi heitä erotettiin opiskelu- tai työpaikasta. Keskeiset poliittiset toimijat, aktivistit ja toimittajat ovat yhä pidätettyinä ja heitä uhkaavat pitkät vankeustuomiot mielenosoituksen järjestämisestä. Heistä 31 on jo saanut syytteen ja 16 odottaa sitä.

Runoilija ja presidenttiehdokas Uladzimir Njakljajeu (Vladimir Neklajev) sai aivotäräyksen ja hänet vietiin sairaalasta vankilaan. Hänen terveydentilansa on heikko, sillä hän kärsii myös korkeasta verenpaineesta, joka on jo kerran aiheuttanut aivohalvauksen. Njaklajeulla on yhteys Suomeen. Hän asui Helsingissä turvapaikkakirjailijana vuosina 2000-2004. Hän oli joutunut lähtemään maanpakoon puolustettuaan Valko-Venäjän kirjailijaliiton puheenjohtajana valkovenäjän kielen asemaa venäläistämistä vastaan. Uladzimir Njekljajeun Helsingissä asuva tytär Eva toimii aktiivisesti isänsä ja muiden vankien puolesta.

Vetoamme Suomen ulkopoliittiseen johtoon, että se toimisi Euroopan unionissa Valko-Venäjän demokratian puolesta. Lukašenkaa ei voida pitää Valko-Venäjän legitiiminä presidenttinä. Suomen ja EU:n on vaadittava uusia demokraattisia presidentinvaaleja! Poliittiset vangit on vapautettava! Töistä ja oppilaitoksista erottamiset on peruttava! Valko-Venäjän yksinvallan vuosien törkeät ihmisoikeusloukkaukset on tutkittava kansainvälisessä valvonnassa!

Yhdysvallat, Euroopan Unioni ja sen jäsenvaltiot -Suomi mukaan lukien - ovat reagoineet Minskin tapahtumiin diplomaattisella tasolla kiitettävästi. Nyt on kuitenkin siirryttävä puheista pakotteisiin. EU:n on julkaistava kattava matkustuskieltoluettelo Lukašenkan hallinnon virkailijoista. Valko-Venäjän  EU-tukien maksu on keskeytettävä. Maan hallinnon ja valtionyritysten pankkitalletukset EU:n alueella on jäädytettävä. EU:n on harkittava myös Valko-Venäjän myymän öljyn ostoboikottia.

Suomen on Euroopan Unionissa edistettävä Valko-Venäjän kansalaisyhteiskunnan tukemista:Tavallisten valkovenäläisten viisumimaksuja on alennettava kuten Puola ja Liettua ovat jo tehneet. Poliittisista syistä erotetuille opiskelijoille on tarjottava opiskelupaikkoja ja Liettuan Vilnassa toimivaa valkovenäläistä Euroopan humanistista yliopistoa (EHU) on tuettava.