Vantaan musiikkiluokkien tuntijako säilytettävä ennallaan

Vantaan musiikkiluokkien tuntijaon muutosesitys on tulossa Vantaan opetuslautakunnan päätettäväksi marraskuun 2015 kokouksessa. Hahmotelmana on, että musiikkiluokkien tuntimäärää vähennettäisiin nykyisestä 25 vuosiviikkotunnista 22 vuosiviikkotuntiin. Tämä tarkoittaisi noin 0,4 viikkotunnin vähennystä. Vantaan opetustoimi haluaa korostaa yhteistyötä vanhempien kanssa ja heidän kuulemistaan ja kutsuu vanhempia mukaan keskustelemaan ajankohtaisista asioista opetustoimeen liittyen. Vantaan musiikkiluokkalaisten vanhempina meitä ei ole mielestämme asianmukaisesti opetustoimen peräänkuuluttamalla tavalla kuultu tässä tuntijakoasiassa vaan asiaa on valmisteltu meidän tietämättämme. Asia on meille ja lapsillemme tärkeä ja muutos, jota kaavaillaan on meidän näkökulmastamme suuri. Vaadimme, että musiikkiluokkien tuntimäärä Vantaalla säilytetään ennallaan.

Tuntijaon muuttaminen tarkoittaisi samalla suuria muutoksia musiikkiluokkien opetussuunnitelmaan ja musiikin opetussisältöjä jouduttaisiin karsimaan nykyisestä. Vantaalla musiikkiluokilla on vuosikymmenien perinteet ja musiikkiluokkien toimintaa on kehitetty vuosien varrella ammattitaitoisten opettajien, vanhempien ja oppilaiden toimesta pitkään ja ansiokkaasti. Tutkimusten mukaan musiikkiluokilla myös viihdytään paremmin kuin esimerkiksi muilla painotusluokilla. Miksi toimivaa, kouluviihtyvyyttä lisäävää mallia olisi syytä ajaa alas? Musiikkiluokkalaisten vanhempina olemme saaneet seurata läheltä, kuinka oppilaat nauttivat opiskelusta musiikkiluokalla ja nykyinen tuntimäärä mahdollistaa laaja-alaisen musiikin opiskelun, johon sisältyy musiikin eri osa-alueita kattavasti. Jos tuntimäärää supistetaan, vaarantuu esimerkiksi musiikin teorian opiskelu koulussa, esiintymisiin valmistautuminen ja orkesteritoiminta. Esiintymiset ja orkesteritoiminta ovat antaneet lapsillemme paljon ja haluaisimme varmistaa myös tuleville musiikkiluokkalaisille ja heidän vanhemmilleen tämän asian. Musiikin teorian opiskeleminen kokonaan vapaa-ajalla taas kuormittaisi kohtuuttomasti pieniä koululaisia. Olemme kokeneet, että nykyinen tuntimäärä palvelee parhaiten musiikin opiskelun tavoitteita ja lapsen/oppilaan etua monestakin näkökulmasta. Toivomme, että meitä vanhempia aidosti kuullaan Vantaalla opetustoimen arvojen mukaisesti ja mielipiteemme huomioidaan päätöksen teossa tässä asiassa.