Vastustamme päihdekodin rakentamista Vaskiluotoon

Sosiaali- ja terveyslautakunta on kokouksessaan 25.11.2009 hyväksynyt projektisuunnitelman jonka mukaan Vaskiluodon Reininkadulle rakennetaan päihdekoti asunnottomille päihdeongelmaisille. Kodissa asuisi suunnitelmien mukaan henkilöitä joilla ei ole kykyä pysyä raittiina ja kodissa päihteiden käyttö olisi sallittu. Pidämme tärkeänä että päihdeongelmaisille asunnottomille rakennetaan koti mutta pidämme ehdotettua sijaintia sopimattomana seuraavista syistä:

1. Päihdekoti rakennettaisiin vain parinsadan metrin päähän kaupungin lapsiperheille suunnatuista turistikohteista Wasalandiasta ja Tropiclandiasta. Alueella liikkuu vuosittain n. 230000 turistia, joista suurimman osan muodostavat lapsiperheet.

2. Päihdekoti sijoitettaisiin keskelle ulkoilualuetta, joka toimii kaupungin keskustan koulujen liikuntaopetusalueena. Vaskiluodon metsässä liikkuu arviolta 30 opetusryhmää viikossa. Lapselle humalassa olevan henkilön tapaaminen keskellä metsää voi olla traumaattinen kokemus.

3. Vaskiluodossa asuu noin 30 lapsiperhettä. Koululaiset pyöräilevät ja kävelevät kouluun. Päihdekodin asukkaat kulkisivat mitä todennäköisimmin samaa tietä kuin koululaiset. Haluamme että lapset voivat tulevaisuudessakin liikkua turvallisesti koulureitillään.

4. Päihdeongelmaiset liikkuisivat joka päivä suositulla kävelyreitillä joka kulkee Hietasaaren uimarannan ohitse. Monet lapsiperheet oleskelevat kesäisin Hietasaaressa.

5. Vaskiluodon metsä toimii koko keskustan ulkoilualueena jossa sadat kuntoilijat liikkuvat päivittäin. Kuntorataa on juuri kunnostettu uudella alustalla ja valaistuksella. Päihdekodin rakentaminen Reininkadulle tarkoittaisi sitä että iso osa ulkoilualueesta häviäisi ja myös sitä että turvattomuus alueella lisääntyisi. Kaipaamme johdonmukaisuutta ja pitkäjänteisyyttä kaupunkisuunniteluun. Miksi ei jatketa jo valitulla tiellä ja kehitetä toimivaa ulkoilualuetta edelleen?

Mielestämme päihdeongelmaisten sijoittaminen Reininkadulle tekisi ulkoilualueesta vähemmän suositun ja lisäisi huomattavasti turvattomuutta alueella. Erityisesti meitä huolestuttaa alueella liikkuvat lapset mutta turvattomuutta kokisivat myös lukuiset aikuiset. Päihdekodille löytyy varmaan parempi ja sopivampi alue lähempänä keskustaa. Alue jolla ei liiku niin paljon lapsia ja lapsiperheitä ja jossa päihdeongelmaisten tarvitsemat palvelut ovat lähempänä. Esim. Sorakatu joka on esitetty vaihtoehtona esityksessä on meidän mielestä sopivampi paikka päihdekodille.

Social och hälsovårdsnämnden I Vasa har på sitt möte den 25.11.2009 godkänt projektplanen för byggande av ett hem för bostadslösa missbrukare vid Reinsgatan på Vasklot. Hemmet är ett s.k vått hem vilket innebär att där skulle bo människor som inte kan hålla sig nyktra, därför skulle det även vara tillåtet att använda alkohol i hemmet.. Vi tycker att det är viktigt att de bostadslösa missbrukarna erbjuds ett hem men anser att placeringen är olämplig därför att:

1. Missbrukarhemmet skulle placeras några hundra meter från stadens två mest populära turistattraktioner för barnfamiljer, Wasalandia och Tropiclandia. Dessa två turistattraktioner har årligen sammanlagt kring 230000 besökare, av vilka merparten är barnfamiljer.

2. Missbrukarhemmet skulle ligga alldeles intill det populäraste området för centrumskolornas idrottsundervisning. Uppskattningsvis rör sig under säsong ca. 30 undervisningsgrupper i veckan i Vasklotskogen. Det är en otrevlig och kanske traumatisk upplevelse för barn att möta alkoholpåverkade personer i skogen.

3. På Vasklot bor uppskattningsvis 30 barnfamiljer. Skolbarnen cyklar eller promenerar ofta till och från skolan genom skogen. Klienterna på missbrukarhemmet skulle sannolikt röra sig längs samma cykelväg som barnen. Vi vill att barnen fortsättningsvis skall kunna känna sig trygga på sin skolväg.

4. Missbrukarna skulle dagligen röra sig på ett av stadsbornas mest populära promenadstråk på väg in till staden. Vägen går också förbi Sandöns simstrand där många barnfamiljer uppehåller sig under sommaren.

5. Vasklotskogen är stadens lunga och fungerar som rekreationsområde för hela centrum. I skogen rör sig hundratals motionärer varje dag. Motionsspåret genom skogen har nyligen rustats upp med ny beläggning och ny belysning. Byggandet av missbrukarhemmet i skogen intill Reinsgatan skulle innebära att en vacker del av centrums friluftsområde blir förstört i.o.m. att skogen huggs ned. Samtidigt skulle otryggheten i området öka. Vi efterlyser en mera konsekvent och långsiktig linje i stadsplaneringen. Varför inte istället fortsätta på den inslagna vägen och ytterligare utveckla Vasklotskogen som ett fungerande friluftsområde för stadsborna ?

Vi anser att ett eventuellt missbrukarhem för klienter som tillåts vara alkoholpåverkade gör Vasklot mindre attraktivt och otryggt som friluftsområde. Speciellt för barn - vilket förstås är det mest upprörande - men också för det stora antal vuxna som dagligen rör sig i skogen. Vi anser att stadens beslutsfattare bör placera missbrukarhemmet närmare centrum eller i ett område där det rör sig färre barn- och barnfamiljer och där service som missbrukare kan behöva finns närmare till hands. T.ex. Grusgatan som har presenterats som ett alternativ i projektplanen lämpar sig enligt oss bättre för ett missbrukarhem.

Matias Jungar (Vaskiluodon asukkaat)    Ota yhteyttä adressin tekijään