Vastustamme DNA Oyj mobiilimaston rakentamista Ruskon Päällistönmäen virkistysalueelle

Vastustamme DNA Oyj poikkeamis -ja toimeenpidelupahakemusta koskien matkaviestintukiaseman rakentamista osoitteessa Päällistönmäentie 34, 21290 RUSKO, tontti/RN:o 4:114.

Dna hakee poikkeamislupaa rakentaakseen 42 metriä korkean matkaviestintukiaseman Päällistönmäelle virkistysalueelle jo valmiiksi hyvin korkeaan kohtaan. Aivan tukiaseman vieressä on suosittu frisbeegolfrata, lenkkipolut ja vastapäätä Päällistönmäen leikkipuisto. Maston paikalta tullaan poistamaan metsää, vuokrattava alue on noin 100 m². Lähimmät tontit tulevat olemaan noin 50 metrin päässä mobiilimastosta. Asiakirjat ovat nähtävillä Ruskon kunnantalon keskustoimistossa. Asiasta on kuulutus kunnan nettisivuilla. https://rusko.fi/2019/10/poikkeamis-ja-toimenpidelupahakemus/

Erittäin korkea masto ei mielestämme sovi keskelle Päällistönmäen omakoti- ja rivitaloaluetta. Tukiasemamaston sijainti olisi liian lähellä asutusta. Maston valot, jäänputoamisvaara talvella, mahdolliset meluhaitat tuulisella säällä ja turvallisuuskysymykset tulevat vaikuttamaan alueeseen ja sen asukkaisiin. Maston sijainti laskee todennäköisesti alueella olevien talojen arvoa.

Matkaviestintukiaseman rakentaminen näin keskeiselle paikalle vaikuttaisi suuren alueen viihtyvyyden lisäksi myös maisema- sekä virkistysarvoon merkittävästi. Virkistysalue on frisbeegolfpelaaajien ja  lenkkeilijöiden ahkerassa käytössä.  Alue on lapsiperheiden suosiossa oleva retkeilypaikka.

Emme vastusta tukiasemien rakentamista yleisesti. Vastustamme tukiaseman sijoittamista Päällistönmäen virkistysalueelle, liian lähelle asuinaluetta.

Adressi osoitetaan Ruskon kunnalle ja vien sen kunnantalolle 24.10 iltapäivällä.