Vastustamme Ylästön teollisuusaluetta & lumenkaatopaikkaa

VastustammeYlästöön Tulkintien eteläpuolelle suunniteltua lumenkaatopaikkaa ja teollisuusrakennuksia  (Asemakaavamuutos nro 002149, Ylästö)

Vantaan kaupunki suunnittelee Tulkintien eteläpuolelle Mustikkasuonkalliot – nimiselle alueelle kaavamuutosta, jossa asemakaava muutetaan lähivirkistysalueesta teollisuustoimintojen alueeksi (teollisuusrakennuksia) ja yhdyskuntateknisen huollon alueeksi (lumenkaatopaikka).

Metsää käytetään tällä hetkellä erittäin monipuoliseen virkistystarkoitukseen kaikkina vuodenaikoina ja siellä liikkuvat aktiivisesti mm. maastopyöräilijät, ratsastajat, suunnistajat, koiraharrastajat, päiväkotilaiset, marjastajat,  sienestäjät ja monet muut ulkoilijat. Olisi erittäin harmillista, jos Pohjois-Ylästön suositusta virkistysmetsästä lohkaistaisiin iso osa teollisuusalueeksi.

Kaupunki perustelee uutta lumenkaatopaikkaa mm. siten, että se olisi kaupunkikuvasta näkymättömissä eli käytännössä rakennettavien teollisuusrakennusten takana nykyisessä metsässä. Nykyinen väliaikainen lumenkaatopaikka Krakanpellolla ei ole tällä hetkellä kenenkään haittana tai kaupunkikuvassa liian näkyvillä. Kaavamuutosalue on tärkeää pohjavesialuetta, sekä sen välittömässä läheisyydessä voimalinjojen eteläpuolella sijaitsee luonnonsuojelualue.

Kaupungin arviointisuunnitelmassa nimetty Tuulensuupuisto –niminen lähivirkistysalue Tulkintien pohjoispuolella on käytännössä suuri tiheikkö, jossa kulkeminen on erittäin hankalaa. Tämä alue ei missään nimessä korvaa  virkistyskäytössäTulkintien eteläpuolella sijaitsevaa kuivaa kangasmetsää.

Mikäli nykyinen virkistysmetsä tuhotaan, on Ylästön ja Pakkalan lähin virkistysalue Paloheinässä. Käytännössä tämä tarkoittaa autoliikenteen lisääntymistä, koska Paloheinän metsiin on melkoisesti matkaa.

Tällä adressilla vetoamme Vantaan päättäjiin, että Ylästön Mustikkasuonkallion kaava  säilytetään asemakaavan mukaisena lähivirkistysalueena.

Tämä adressi tullaan toimittamaan Vantaan kaupungille, kunhan tarpeeksi moni on sen allekirjoittanut.

Pyydän lisäkommentteja ja ajatuksianne metsän käytöstä kommentit-osioon.

Kiitos allekirjoituksestasi.