Vi vill ha kvar ambulansen i Korsnäs!

Det förekommer prat om att ta bort ambulansen i Korsnäs och installera en ny ambulans i Malax med vårdnivå. Men personalen på ambulansen i Korsnäs har redan 2 i personalen med vårdnivå så varför inte då installera vårdnivån i den ambulansen? Enligt vår åsikt har Malax närmare till Vasa, 37 km och Korsnäs befinner sig en timmes resa från Vasa, 60 km. Enligt VBL 28.2.12 ska personer i stan ha rätt till livräddande vård enligt följande: inom 8 minuter ska 9 av 10 ha livräddande vård och på landsbygden räknades motsvarande: inom 8 minuter skulle 4 av 10 ha rätten till livräddande vård. Räknas inte våra liv här på landsbygden?? Är det här en del av den kommunreform som påtalas? Tvingas vi avstå från vår ambulans för att bli tvingade att gå med på reformen? Vi vill ha kvar vår ambulans i Korsnäs. Den har alltid funnits och skall även så förbli i fortsättningen. Vi vill också ha rätten till livräddande vård.

Ann-Louise Holmblad    Ota yhteyttä adressin tekijään