Virkkalan kaukalo

Kovaa peliä Virkkalassa? - valitettavasti ei

Lohjan Virkkalan jääkiekkokaukalon kohtalo puhuttaa meitä virkkalalaisia kovasti, mutta jostain syystä asiaa ei oteta lainkaan vakavasti. Kisakujan luistelukentän kaukalo oli kovassa käytössä, kunnes se purettiin täysin yllättäen ja lapsilta poistettiin mahdollisuus pelata jääkiekkoa turvallisesti. Kaukalon uusimisesta tehtiin aloite ja Lohjan Liikuntakeskukselle myönnettiin lisärahoitusta. Rahaa ei kuitenkaan käytetty uuteen kaukaloon.

Kaukalon purkamisesta on pyydetty perusteita Lohjan Liikuntakeskukselta. Perusteena olivat: 1)vähäinen käyttöaste, 2)turvallisuussyyt ja 3)alueen toimiminen jatkossa ns. normaalina luistelualueena. Lisäksi on väitetty, että kaukalon purkamisesta on tullut palautetta vain vähän.

1)     Käsitys alhaisesta käyttöasteesta ei pidä paikkaansa. Miten se on mitattu? Tätä ja viime talvea lukuun ottamatta muutama edellinen talvi oli täysin luistelukelvoton. Onko mittaukset tehty silloin? Viime talvena käyttöaste oli erittäin suuri. Jääkiekon pelaaminen kaukalossa oli riemastuttavaa. Peli saatiin pystyyn lähes joka ilta ja kaikki otettiin mukaan - niin isot kuin pienetkin, niin tutut kuin vieraatkin. Lapset oikeasti nauttivat pelaamisesta!

2)     Kaukalo purettiin todella nopealla aikataululla ja vähin äänin. Jos siinä oli jotain turvallisuuspuutteita, ne olisi mahdollisesti voitu korjata, jopa talkoovoimin. Tätä vaihtoehtoa tuskin oli selvitetty.

3)     Mitä on normaali luistelu? Onko jääkiekon pelaaminen epänormaalia ja muu luistelu normaalia? Tottakai muillekin kuin kiekon pelaajille pitää olla luistelumahdollisuuksia, mutta kaikki muut Virkkalan jäät on suunniteltu niille muille. Miksi jääkiekon pelaaminen on mahdollista vain seurassa?  Ei kaikilla ole siihen varaa. Tai kaikki eivät halua panostaa siihen ihan niin paljoa kuin seurapelaaminen edellyttää.

Palautetta kaukalon poistamisesta annettiin heti kun asia ylipäätään ymmärrettiin. Ensin ajateltiin, että kyseessä on jonkunlaiset huoltotoimenpiteet tms. Seuraavaksi lähti kulkemaan tieto, että kaukalo saadaan takaisin (lisämäärärahan myötä), joten ihmiset huojentuivat ja jäivät tyytyväisinä odottamaan uutta kaukaloa tai kaukalon korjausta. Silloin olisikin ollut nurinkurista reagoida asiaan negatiivisesti. Eli vähäinen palaute johtuu tästä virheellisestä tiedosta, joka asukkaille annettiin.

Miksi ihmeessä ei voitu säilyttää ainoaa kaukaloa, jossa lapsilla oli oikeasti mahdollisuus nauttia kiekon pelaamisesta turvallisesti? Nyt saa pelätä, että lyö kiekon päin ohikulkijoita ja ilman kaukaloa kiekkoja häviää lukuisia illassa. Tämä erityisesti harmittaa pelaajia ja siksi pelaajat ovatkin nyt Kisakujalta kaikonneet. Ja tuntuu, että koko ilo on kadonnut, koska sieltä ei enää kuulu pelaamisen ääniä. Jääkiekon pelaajat eivät automaattisesti ole häiritseviä ”läimijöitä”, mutta kuka tahansa pelkää turvallisuutensa puolesta, kun kiekkoa on nyt hajaannuttu ”läimimään” kaikille jäille ja turvallinen pelimahdollisuus on poistettu.

Kaukalo toi lapsille myös liikuntaa sekä mahtavia sosiaalisia taitoja. Kouluterveyskyselyn mukaan lapset eivät liiku tarpeeksi. Tämä kostautuu meille tulevaisuudessa. Yhteiskunnassa alkaa myös olla suuria vajeita sosiaalisten taitojen osaamisessa, vaikkakin sosiaalinen media on olemassa. Tuollainen yhdessä pelaaminen ja pelinrakentaminen antavat niin korvaamattomia taitoja lapsille, että sitä ei voi mistään ostaa. Nuorten syrjäytyminen on vakava asia. Murrosiässä jäädään pois urheiluseuroista, mutta kaukaloon saattoi tulla kuka tahansa, vähän halvemmillakin varusteilla ja vieläpä ilmaiseksi. Sinne tultiin kauempaakin, koska Virkkalan kaukalo tunnettiin ympäri Lohjaa. Nyt peliä ei saada enää aikaan ja kenttä ammottaa tyhjyyttään.

Vetoammekin nyt Lohjan kaupungin ja Lohjan Liikuntakeskuksen päättäjiin. Virkkalan Kisakujan kaukalo on perinteinen, suosittu ja kaikkien tuntema liikuntapaikka, joka pitää ehdottomasti saada takaisin.

Asukasyhdistys Suninhaka-Seura

Maksjoki-Seura ry

Hem och Skola vid Virkby Skola r.f.

Maksjoen vanhempainyhdistys ry

Rauhalan Vanhemmat ry