YLEISRADIOON LAPSILLE OMAA OHJELMAA!

Kun lapsille suunnattua radio-ohjelmaa on kahdella Yleisradion radiokanavalla ainoastaan noin puoli prosenttia viikottaisesta lähetysajasta, ja alle kouluikäisiä lapsia on väestötilaston mukaan 8-9 prosenttia, epäsuhta on melkoinen!? Tämä on Ylen ohjelmapolitiikasta vastuullisten johtajien ja päälliköiden taholta räikeää lasten syrjimistä. Asiassa ei ole jälkeäkään minkäänlaisesta tasa-arvosta; ja sen vaalimistahan pidetään kai jonkinlaisena hyveenä. Lasten osalta sen on oltava sitä kaksin verroin.

Mainittua syrjintää Ylen johto selittää sillä, että lapset löytävät ohjelmakohteensa muilta foorumeilta ja aparaateista: TV, CD-levyt ja netti, ja koittavat sysätä lapset pelkästään noiden palvelujen pariin. Miksi juuri lapset? Eivätkö aikuiset, ja ennen kaikkea he, löydä kuuntelu- ja katselukohteensa paljolti radion ulkopuolisista palveluista?

Kyse on ilmiselvästä aikuisten johtajien ja päättäjien osoittamasta välinpitämättömyydestä lapsia kohtaan radion kuuntelijoina. Lapset eivät ole Ylelle rahanarvoista kuuntelijakuntaa, ja heidät on helppo puolustuskyvyttöminä täysin unohtaa.

Ylen ohjelmistosta vastaavien on turha esittää laskelmia, että lapset eivät kuuntele radiota. Mihin nuo tutkimukset perustuvat, kun lapsille ei ole ollut viime vuosina Ylessä ohjelmaa juuri nimeksikään? En usko, etteikö pikkulapsia saataisi esimerkiksi päivittäisiä toivekonsertin tapaisia musiikki-ohjelmia kuuntelemaan aikuisten ohjauksessa. Kodeissa ja päiväkodeissa lasten kanssa puuhatessa olisi leikkien lomassa heidän kiva kuunnella omnlaistansa musiikkia. Myöskin iäkkäät vanhukset kuuntelisivat lapsuutensa lastenlauluja varmasti mielellään. Rokkimeteli ei heitä juurikaan kiinnosta.

Alle kouluikäisille lapsille löytyisi varmasti helposti radiosta omaa ohjelma-aikaa päivisin kun nuoriso on koulussa ja aikuiset töissä. Tämä on vain hyvästä tahdosta kiinni.

Erilaista aikuisten musiikkia soittavia radiokanavia on maassamme pilvin pimein. Äänessä on päivittäin useita rokki-, poppi-, hevi- ja montaa muuta musiikkitoimittajaa. Onkohan aivan mahdotonta saada koko (?) kansan Yleisradioon yhtä lastenmusiikin toimittajaa, ja edes yhtä tuntia päivittäistä omaa lastenmusiikkia ohjelmistoon? En usko!

Jos olet samaa mieltä kanssani, allekirjoitathan tämän adressin. Kiitoksia!