Demokraattisempi uusi yliopisto

Me allekirjoittaneet vaadimme muutosta käytäntöihin, joilla Tampereen yliopistoa on viime aikoina johdettu. Uuden yliopiston ytimen muodostavat henkilökunta ja opiskelijat. Työntekijöiden ja opiskelijoiden näkemyksiä ei kuitenkaan yliopiston uudistamisessa ole asianmukaisesti kuunneltu.

Päätösten valmistelu tapahtuu näkymättömissä ja tietoa jaetaan valikoiden. Päätöksenteon aikataulu on äärimmäisen kireä. Erityisen selvästi tämä on tullut esiin alkavana syksynä, kun suunnitelmat Tampereen yliopiston uusista schooleista ja niiden koostumuksesta ovat yllättäneet monen oppiaineen henkilökunnan ja opiskelijat. Suunnitelmien valmistelussa on ohitettu niitä kohtaan esitetty kritiikki, ja päätösten aikataulu on liian nopea suhteessa siihen kuinka myöhään asioista on tiedotettu. Schooleja koskevat suunnitelmat ovat yksittäinen esimerkki koko uudistusprosessia leimaavasta epävarmuuden ilmapiiristä, jossa on raskasta tehdä töitä ja opiskella.

Haluamme osallistua oman yliopistomme uudistamiseen, haluamme että meitä kuunnellaan ja näkemyksemme otetaan huomioon uuden yliopiston rakentamisessa.

--------------

Tämä adressi kertoo Tampereen yliopiston tilanteesta, ja allekirjoittajiksi toivomme ensisijaisesti yliopistolaisia. Yliopistouudistuksen toteutus on kuitenkin ajankohtainen kysymys myös muissa yliopistoissa ja koskee koko yhteiskuntaa. Siksi adressin voi allekirjoittaa jos tuntee asian omakseen vaikka ei olisikaan tällä hetkellä Tampereen yliopiston työntekijä tai opiskelija.

Yhteyshenkilö: Katariina Mäkinen, Tampereen yliopisto    Ota yhteyttä adressin tekijään