Asumisen edellytyksiä Ala-Kouvolassa tai Pyydysmäellä ei saa pilata hätiköidyillä päätöksillä.

Ota yhteyttä adressin tekijään

Lisätietoa Mäkikylän biokaasulaitoksesta

2021-05-26 03:10:14

Mäkikylän biokaasulaitoksen asemakaavaluonnos oli nähtävillä maaliskuussa ja kaavaluonnosta koskeva etäyleisötilaisuus järjestettiin 16.3.2021. Asemakaavan valmisteluvaiheen aikana saadussa palautteessa kyseenalaistettiin biokaasulaitoksen hajupäästöjen mallinnusten tulokset ja palautteessa tuotiin ilmi laitoksen aiheuttamat hajuhaitat. Kuten yleisötilaisuudessakin kuulimme asiantuntijoilta, mallinnukset ovat teoreettisia matemaattisia mallinnuksia, joihin liittyy aina epävarmuustekijöitä eivätkä ne siten välttämättä anna todellista kuvaa asiantilasta. Palautteen johdosta kävimme asiasta keskustelua ja päädyimme siihen, että täydennämme kaava-aineistoa toteuttamalla kyselyn alueen nykyisestä hajutilanteesta. Kyselyllä pyrimme täydentämään tietoa hajun leviämisestä ja mahdollisen koetun häiriön laajuudesta. Kysely on lähetetty kirjeitse satunnaisotannalla n. 150 kiinteistön omistajalle kolmen kilometrin säteellä laitosalueesta. Kysely on myös vapaasti vastattavissa internetissä 21.5. asti, eli tänään on viimeinen mahdollisuus vastata siihen (kyselylinkki on kaavahankkeen verkkosivuilla, suora linkki kyselyyn: https://app.maptionnaire.com/fi/10013/).

Kaavaprosessi etenee kyselyn tulosten käsittelyn jälkeen, kooste vastausaineistosta liitetään osaksi kaava-aineistoa. Seuraava kaavaprosessin vaihe on kaavaehdotusvaihe.

Biokaasulaitoksen jätteen käsittelykapasiteetin nosto vaatii myös ympäristöluvan, jonka käsittelee Etelä-Suomen aluehallintovirasto. Ympäristöluvassa voidaan antaa määräyksiä mm. toiminnan laajuudesta, päästöistä ja niiden vähentämisestä

Jari ja Merja Larikka