Viinijärven yläkoulun säilymisen puolesta

Ota yhteyttä adressin tekijään

Viinijärven yläkoulun lakkautuspäätös ei ollutkaan lopullinen

2014-01-03 19:46:08

Liperin kunnanvaltuusto päätti talousarviokokouksessaan Viinijärven yläkoulun ja Käsämän alakoulun sulkemisesta. Yleisesti on ollut vallalla käsitys, että lakkautuspäätös oli “lopullinen”. Mutta kuinka ollakkaan:

Talousarviokokouksessa käsitellään vain talousarviota, joka on seuraavan vuoden erillispäätösten toimeenpanoa linjaavaa päätöksentekoa.

Sekä yläkouluasiasta että Käsämän kouluasiasta on vielä tehtävä erillispäätökset niin lautakunta-, hallitus- kuin valtuustotasolla. Asioita pyritään kiirehtimään niin että lopulliset lakkautus/säilyttämispäätökset tehdään 27.1.2014 valtuuston kokouksessa.

Nyt jos koskaan on aika vaikuttaa! Puhu, välitä eteenpäin, kirjoita viesti omalle valtuutetullesi!

Lue lisää: http://proviinijarvi.wordpress.com

Liperin kunnassa kerätään tällä hetkellä nimiä myös "järempään" kannanottoon, tutustu myös tähän oikeusministeriön ylläpitämään palveluun:

Kuntalaisaloitteesta on myös paperikeräys, jossa on tällä hetkellä noin 600 allekirjoitusta.

Viinijärven vanhempainneuvoston puolesta, Heikki Kontkanen

Auta Viinijärven yläkoulua säilymään

2013-12-17 14:45:57

Hyvä adressin allekirjoittanut

Viinijärven yläkoulun säilyminen on edelleen vaakalaudalla. Asiaa koskeva päätös tehdään 20.12.2013 kunnanvaltuustossa.

Olethan aktiivinen ja käyt allekirjoittamassa tämän uuden adressin: http://www.adressit.com/viinijarven_ylakoulun_sailyttamisen_puolesta

Asiaa koskevaa lisätietoa löydät osoitteesta: http://proviinijarvi.wordpress.com

Viinijärven koulun vanhempainneuvosto

Viinijärven yläkoulua esitetty jällen lakkautettavaksi

2013-11-07 20:24:59

Arvoisa Viinijärven yläkoulun säilyttämisen puolesta -adressin allekirjoittanut.

Liperin sivistyslautakunta on kokouksessaan 24.10.2013 päättänyt esittää Viinijärven yläkoulun lakkauttamista ja oppilaiden siirtämistä Liperin koulukeskukseen. Valtuusto päättää yläkouluasian ja samalla koko Viinijärven kylän tulevaisuuden lyödessään lukkoon talousarvion ensi vuodelle. Talousarvio lyödään käytännössä lukkoon 25.11. valtuustoseminaarissa.

Lakkautuspäätöstä on perusteltu huonon taloustilanteen vaatimilla säästötoimilla. Vanhempainneuvoston tekemästä selvityksestä käy kiistämättä ilmi, että lakkautukselle ei ole olemassa taloudellisia tai pedagogisia perusteita. Mistä sitten on kysymys?

Runsaasti taustatietoa, vanhempainneuvoston vastaesityksen, lehdistötiedotteen ja dokumentteja löytyy osoitteesta:

Esityksen mukaan Viinijärven yläkoulu lakkautetaan ja tilat muutetaan nopeasti yläkoulukäyttöön sopimattomiksi. Tilat jäisivät vajaakäytölle, joten seuraavassa vaiheessa tulisi eteen Käsämän koulun lakkauttaminen ja oppilaiden siirto Viinijärvelle. Kuntaliitostilanteessa suuryläkoulu jäisi pysyvästi Liperiin. Tällöin Liperin koulutilat olisivat piripintaan täynnä, eikä Salokylän ja Mattisenlahden kouluja voisi enää sulauttaa Liperiin.

Liperin kunta mainostaa olevansa kolmen taajaman kunta. Viinijärven yläkoulun lakkauttaminen sotii tätä periaatetta vastaan, sillä yläkoulun myötä kylältä tulee häviämään myös kirjasto ja yläkoululaisten kerho-, harrastus- ja ryhmätoiminta. Myös hammashoidon tulevaisuus voi olla vaakalaudalla. Pitkällä aikavälillä tällä on massiiviset vaikutukset Viinijärven taajaman asuinalueena.

Viinijärven alueen oppilaille päivittäinen edestakainen koulumatka tulisi olemaan jopa 55 kilometriä. Kuntalaisten yhdenvertaisuuden kannalta on kyseenalaista lakkauttaa koulut kaikkein kauimpana asuvilta asukkailta ja säilyttää 8 km Liperistä ja 4 kilometriä Ylämyllyltä sijaitsevat lähikoulut.

Jos haluat vaikuttaa, niin lue ensin http://proviinijarvi.wordpress.com sivuston taustatiedot. Ota ensin selvää faktoista ja sitten TOIMI. Puhu, kirjoita, soita, osallistu mielenosoitukseen, vaikuta!

Tämä viesti on lähetetty kaikille adressin allekirjoittaneille.

Viinijärven vanhempainneuvosto

Adressin luovuttaminen

2013-03-18 20:43:13

Viinijärven kyläyhdistys ry. luovuttaa adressin Liperin kunnanvaltuustolle 25.3.2013 pidettävässä kokouksessa. Paperisten versioiden kanssa allekirjoituksia on nyt yhteensä noin 650 kpl.

Vielä on aikaa kutsua ystäviä allekirjoittamaan adressi. Välitä tieto tästä osoitteesta:  http://www.adressit.com/viinijarven_ylakoulun_sailymisen_puolesta

Ystävällisin terveisin,
adressin tekijä