Adressi Karstulan valokuituyhteyden puolesta

Kansalaisadressi Karstulan valokuituyhteyden puolesta

Hyvä Hämeenlinnan hallinto-oikeus,

Karstulan kunnanvaltuusto hyväksyi 14.4.2014 laillisena ja päätäntävaltaisena äänin 15-10 Karstulan kunnan osallistumisen Keski-Suomen Valokuituverkot Oy:n ja Keski-Suomen Verkkoholding Oy:n perustamiseen eli sen, että nopean valokuituverkon alkuun päässyt rakentaminen voisi jatkua myös Karstulassa. Asialle on valitettavasti ilmennyt vakava uhka.

Karstulan kunnanvaltuutettu Seppo Koskela on tehnyt asiasta valituksen
(diaarinro. 00995/14/2299). Tämän valituksen mukaan henkilön, joka on tilannut valokuituliittymän itselleen, olisi tullut jäävätä itsensä asiasta äänestettäessä. Liitteenä toimitettava kunnan teettämä oikeudellinen arvio osoittaa, että tämä asia ei pidä paikkaansa. Asia kerrottiin myös kaikille kunnanvaltuutetuille ennen äänestystä.

Riippumatta siitä, mikä Teidän päätöksenne asiassa tulee olemaan, vahinko uhkaa tapahtua. Mikäli valokuituverkon rakennustyöt viivästyvät Koskelan valituksen seurauksena, Karstulan kunta uhkaa menettää noin miljoona euroa hankkeelle myönnettyä valtion tukea. Mikäli tämän seurauksena koko hanke kaatuu, kaikki 470 liittymän tilaajaa menettävät etukäteen maksamansa tilausmaksut.

Pahinta kuitenkin asiassa on, että Karstulan kunnan koko tulevaisuus on vaarassa. Nopea ja luotettava Internet-yhteys on jo nykyään erittäin tärkeä yritysten toiminnan ja palveluiden kannalta. Tulevaisuudessa se tulee olemaan välttämättömyys. Mikäli Karstula jää vaille yhteyksiä, jotka moni muu Keski-Suomen kunta saa, on varmaa että Karstula ei tule olemaan kovin haluttava paikka yritystoiminnan ja asumisen kannalta. Muuttoliikkeen suuntautuessa jo nykyään maaseudulta pois, tämä vaikutus on erittäin epätoivottua.

Koska on erittäin epätodennäköistä, että kukaan saisi valtuutettu Koskelaa vetämään valitustaan pois, päätämme vedota asiassa Teihin, Hämeenlinnan hallinto-oikeuteen. Toivomme, että valitus voitaisiin käsitellä mahdollisimman nopeasti, jotta elintärkeitä valtion tukia ei menetettäisi ja verkon rakennus pääsisi jatkumaan. Haluamme säilyttää rakkaan kotikuntamme mahdollisuuden hyvään tulevaisuuteen.

Parhain terveisin,

Anttu Paajanen, adressin perustaja, Karstulan kunnan asukas,

sekä kaikki muut adressin allekirjoittaneet.