Lampureiden adressi

Kommentoitu viesti

0 lammasta

#19 Kimpassa

22.03.2013 16:39

Terve kaikki lampurit. En itse ole lampuri vaikka kovasti haluaisinkin, mutta kaikenlaisia ideoita minulla olisi. Kokeilisitte verkostoitua koko Suomen alueelle tai edes lääneittäin ja tekisitte oman toimivan ohjelman, jonka hyväksyttäisitte suoraan MTK:lla. Myös alueelliset suuret osakasteurastamot ja niiden kautta lihan markkinointi ja myynti voisi olla lampaanlihan ympärivuotisen menekin salaisuus, koska lihaa olisi kokoajan saatavilla yhdestäpaikasta ja lampurit voisivat keskittyä parhaaseen osaamiseensa, eli lampaan hoitoon, kasvatukseen ja yhteistyöllä jalostukseen. Tuottavuus saattaisi näin jopa kasvaa tiloilla ja aikaa jäisi myös muuhun tilan hoitamiseen tai vapaa-aikaan.

Vastaukset

enemmän kuin 1 lammas

#20 Re: Kimpassa

2013-03-23 14:19:49

#19: 0 lammasta - Kimpassa

Toivottavasti lampaaton pääset jossakin vaiheessa toteuttamaan unelmaasi lampurina. Ajatuksesi on juuri sen suuntainen, johon olen yrittänyt saada kollegojani innostumaan. Tosin meillä on jo kaikki kortit valmiina, kun vain osattaisiin pelata oikein ja puhaltaa yhteen hiileen. Tällä hetkellä toimivat lammasteurastamot osaavat lihan käsittelyn ja markkinoinnin hyvin. Ongelma on, että lampaita ei toimiteta riittävästi teurastamoille tai tuottajien kanssa tehtyihiin sopimuksiin ei voi luottaa. Tähän saakka lampurit ovat joutuneet vähän "tyrkyttämään" tuotettaan eteenpäin, mutta nyt kun teurastamot ottavat vastaan ja tukut kiinnostuneita lampaanlihasta pitäisi lampureiden keskittyä juuri tuohon karitsanlihan tuottamiseen maksimissaan. Tuntuu, että nyt keskitytään huudattamaan hintaa ja yritetään itse saada koko tuotantoketju vietyä läpi osaamatta välttämättä kaikkia asioita edes lakien puitteissa toimien. Lisäksi liian usein törmää siihen, että syitä epäonnistumiseen tai katteettomaan toimintaan haetaan muualta kuin itsestä. Se luo pian ikävän ilmapiirin koko lammastalouden ylle. Olemme vielä olleet onnellisessa asemassa muihin tuotantosuuntiin nähden siinä, että lammastalous on vielä kuluttajien silmissä eettinen tapa tuottaa lihaa. Hyvien teurastamoiden lisäksi meillä on jo nyt käytössä toimiva ohjelma, jonka kautta onnistuu kaikki kirjaamiset syntymän ja kuoleman välillä. Sen lisäksi ohjelma palvelee vielä kuoleman jälkeisessäkin elämässä teurastamon ohjelman kautta. Valitettavaa on, että kyseistä ohjelmaa ei oteta joillain tahoilla vakavasti vaan koetaan se juurikin WebLampaan kilpailijaksi. Välillä on vaikea ymmärtää, miksi WebLammasta puolustetaan kuin leijonaemo lastaan, eikä haluta nähdä niitä ongelmia, joita näköjään muutama tuottaja on kokenut kohdallaan. Toivon todellakin, että jonkinlainen muutos tapahtuisi ja lammastaloudessa toimivat tahot ottaisivat asiat rakentavassa hengessä käsiteltäviksi.