Tieto- ja viestintäteknologian vastuullisen opetuskäytön puolesta
Kommentoitu viesti
Neljän oppijan isä |
#17 Vaatimusta voisi tarkentaa13.12.2013 20:08Jos oikein ymmärsin, addressin vaatimus kiteytyy lauseeseen: "Perusopetuksen opetussuunnitelmassa tulisi määritellä kansalaistaitoina pidettävät tieto- ja viestintäteknologiataidot, joiden opetus tulisi kouluissa toteuttaa tarkoituksenmukaisella tavalla." Tämä ehdotus kuulostaa aika yleisluonteiselta - onko nykyisissä opetussuunnitelmissa tai opetusministerin tai opetushallituksen linjauksissa jotain tämän vastaista? En ymmärrä miten Aasialaisten menestys PISA-tutkimuksessa liittyy tähän asiaan. Menestyshän ei näytä johtuvan tieto- ja viestintäteknologian käytöstä tai käyttämättömyydestä. En myöskään ymmärrä miten nettiriippuvuus liittyy aiheeseen. Jos virtuaalisen ympäristön hyödyntäminen oppimisen tukena aiheuttaa ei toivottuja muutoksia lasten ja nuorten aivojen rakenteessa, toivoisin aiheeseen jotain lähdeviitettä. Addressi näyttää myös ehdottavan ettei sosiaalista mediaa tule käyttää oppimisympäristönä. Perusteluna se, että työvälineet ovat tyypillisesti kaupallisia sovelluksia. Olisi ehkä loogisempaa ehdottaa, ettei käytettäisi kaupallisia sosiaalisen median palveluja oppimisympäristönä. Tarkoitukseni ei ole tyrmätä tätä addressia vaan pikemminkin kannustaa terävöittämään viestiä. |
Vastaukset
Veikko Halttunen |
#18 Re: Vaatimusta voisi tarkentaa2013-12-14 13:08:07#17: Neljän oppijan isä - Vaatimusta voisi tarkentaa Kiitos kommentistasi! On totta, että vaatimusta voidaan ja on varmaan jatkossa syytäkin tarkentaa. Tässä vaiheessa on kuitenkin tärkeää kiinnittää päättäjien huomio siihen tosiasiaan, että tietoyhteiskuntaamme on tähän saakka kehitetty teknologiavetoisesti ja teknologian ehdoilla. Tieto- ja viestintäteknologia nähdään ratkaisuna kaikkeen ilman, että puntaroidaan TVT:n vaikutuksia kokonaisvaltaisesti ottaen huomioon myös mahdolliset haittavaikutukset. Koulu ei saisi olla koelaboratorio, jossa oppilaat ja opettajat joutuvat koekaniineiksi, vaan TVT:n käytön pitää olla suunnitelmallista ja perustua ennalta tehtyihin, monipuolisiin arvioihin siitä, mitä kannattaa tehdä ja mitä ei. TVT:n käytön koulumaailmassa samoin kuin laajemminkin yhteiskunnassa tulisi olla nykyistä suunnitelmallisempaa. PISA-tutkimus ja nettiriippuvuus ovat adressissa mukana osoittamassa omalta osaltaan sitä kontekstia, jossa tätä keskustelua käydään. Heikentyneillä PISA-tuloksilla perustellaan jälleen kerran tarvetta lisätä TVT:n opetuskäyttöä. Olisi tärkeää, että tämänsuuntaisille väitteille osoitettaisiin tutkimuksellisia perusteluja. Niitä on vain vaikeaa löytää. Itse tein pian PISA-tutkimusten julkistamisen jälkeen korrelaatiolaskemia PISA-tulosten ja tässä tutkimusraportissa https://ec.europa.eu/digital-agenda/sites/digital-agenda/files/KK-31-13-401-EN-N.pdf
esitettyjen TVT:n käyttöä koskevien tutkimustulosten välillä. En ehtinyt laskea kuin muutamia korrelaatioita, mutta kaikissa niissä korrelaatiot (luokkaa 0.4-0.6) menivät niin, TVT:n käyttö näyttäisi korreloivan negatiivisesti PISA-tulosten kanssa. Tästä asiasta kannattaa lukea myös seuraava Ylen uutinen:
Vaikka PISA on vain pisara meressä, olemme katsoneet, että se on syytä mainita adressissa, koska PISAa on käytetty vääristellen hyväksi: tosiasiassahan PISA-tulokset näyttäisivät puhuvan sen puolesta, että kouluissa kannattaisi miettiä muita apuvälineitä kuin TVT:tä, siis jos asiaa tarkastellaan puhtaasti tutkimuksista paljastuvina lukuina. |
JUMALAN KYMMENEN KÄSKYÄ!
Itämeri EI ole akkuteollisuuden kaatopaikka
Lohjan synnytyssairaalaa ei saa lakkauttaa!
Haluaisitko muuttaa jotakin?
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa. Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman? Aloita kansanliike luomalla adressi.
Aloita oma adressiMuita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Pikku-Neulamäen metsä säästettävä rakentamiselta
1939 Luotu: 05.05.2024
Haaga-Helian 75 % läsnäolopakon poistuttava ennen sen voimaan astumista
1272 Luotu: 08.05.2024
Ympärivuorokautinen päivystys on säilytettävä Kouvolan Ratamossa
18052 Luotu: 25.04.2024
Kannanotto AVEKin toiminnan turvaamiseksi
886 Luotu: 12.05.2024
Vuolijoen alakoulu, Otanmäen yläkoulu ja maauimala säilytettävä
1139 Luotu: 07.05.2024
Lohjan synnytyssairaalan lakkautuspäätös peruttava
1304 Luotu: 06.05.2024
Otanmäen maauimala säilytettävä!
553 Luotu: 08.05.2024
Valojen yöt Haminaan 2024
455 Luotu: 13.05.2024
Särkiniemi tarvitsee uuden koulun ja päiväkodin!
628 Luotu: 08.05.2024
Vastustamme Otanmäen Apteekin lakkauttamista
288 Luotu: 08.05.2024
Pelastetaan Pihkainmäen koulu
1790 Luotu: 04.05.2024
Palonurmen alakoulun, esiopetuksen sekä päivähoidon säilyminen
459 Luotu: 08.05.2024
Opetus Leppälän koulussa jatkukoon!
758 Luotu: 06.05.2024
Nyt riittää! Orpon hallituksen on erottava
12792 Luotu: 15.07.2023
Ounasvaaraa ei saa rakentaa!
6372 Luotu: 29.11.2023
Muuruveden alakoulua ja päiväkotia ei saa lakkauttaa!
1028 Luotu: 04.05.2024
Ruotsinkylän kyläkoulu säilytettävä!
689 Luotu: 27.04.2024
Pajulahden koulun ja päiväkodin säästäminen ja Kuopion kaupungin talouden tasapainotusohjelman muuttaminen
599 Luotu: 07.05.2024
Espanjan sivuaineopetus säilytettävä Jyväskylän yliopistossa
1455 Luotu: 29.04.2024
Nuorten hätätila!
1472 Luotu: 16.02.2024