Vetoomus paremman kouluruoan puolesta

HELSINGIN RUDOLF STEINER -KOULUN JOHTOKUNNILLE, OPETTAJAKUNNILLE, HALLITUKSELLE JA RUOKATOIMIKUNNALLE.

Me allekirjoittaneet Helsingin Rudolf Steiner -koulun vanhemmat olemme tyytymättömiä koulun tarjoaman ruoan laatuun.

Olemme huolissamme kasvavien lastemme energiansaannista, jaksamisesta ja kehittymisestä. Kannamme huolta myös koulun maineesta: lisäaineettoman, mahdollisimman pitkälle omassa keittiössä valmistetun, terveellisen ja maukkaan ruoan tulisi olla HRSK:n tavaramerkki ja yksi kouluvalintaa tukevista vahvuuksista.

Olemme samaa mieltä koulun ruokatoimikunnan keväällä 2011 laatimista ruokadirektiiveistä ja esitämme, että koulun ruokailupalveluiden tuottaja velvoitetaan toimimaan niiden mukaan. Tämä tarkoittaa ruokailupalveluiden kilpailuttamista viimeistään kesäkuussa 2011, jotta direktiiveihin perustuva sopimus ehtii astua voimaan vuoden 2012 alusta.

Lisäksi toivomme, että kaikkien lasten lounasajat siirretään alkamaan aikaisintaan klo 10, jotta ateriat jakautuvat päivälle tasaisemmin, ja lapsilla riittää energiaa iltapäivän tunteihin saakka.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

PETITION FÖR EN BÄTTRE SKOLMAT

Till direktionerna, lärarkollegierna, styrelsen och matgruppen i Helsingfors Rudolf Steiner skola.

Vi undertecknade föräldrar i Helsingfors Rudolf Steiner skola är missnöjda med kvaliteten på den mat som serveras i skolan.

Vi är oroliga för våra växande barns tillgång på energi, orkande och utveckling. Vi är också oroliga för vår skolas rykte som en föregångare för tillsatsfri, i eget kök självlagade hälsosamma och goda mat. Det här borde vara en självklarhet och styrka för Rudolf Steiner skolan i Helsingfors.

Vi omfattar matdirektiven som skolans matgrupp har gjort upp våren 2011, och kräver att skolans matproducent skall följa dem. Det här betyder att matproduktionen i skolan bör konkurrensutsättas senast i juni 2011, så att avtal som baserar sig på direktiven kan träda i kraft från början av år 2012.

Dessutom önskar vi att alla barns lunchrast flyttas till att börja tidigast kl. 10.00, så att dagens måltider fördelas möjligast jämt och tryggar ett balanserat näringsintag ända till eftermiddagens sena timmar.