Juhlatalo Kontula säilytettävä kaupungin omistuksessa

Me allekirjoittaneet vetoamme Kangasalan kaupungin päättäjiin: Kangasalan Sahalahdella sijaitseva juhlatalo Kontula on säilytettävä kaupungin omistuksessa ja sen asukkaiden käytössä kuten tähänkin asti.

Kontula on merkittävä osa kangasalalaista kulttuuriperintöä. Se rakennettiin sata vuotta sitten. Kontulan rakentaminen ja sen ylläpitäminen on ollut sahalahtelaisen yhteisyyden voimannäyte.

Kontula on osa kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikapalveluja. Pidämme tärkeänä, että palveluja on tarjolla kaupungin eri alueilla – myös haja-asutusalueilla. Kontula on edelleen toimiva kaupungin asukkaiden kokoontumispaikka, monenlaisten harrastusten pitopaikka ja niin yleisten kuin yksityistenkin juhlien näyttämö.

Palvelujen järjestämisestä ja kiinteistöjen ylläpidosta aiheutuu kustannuksia. Kontulan osalta taloutta rasittavat tehtyjen peruskorjausten poistot, joten on helppo osoittaa, että toiminnan tulos on miinusmerkkinen.  Kontulan mahdollisesta myynnistä saatavat käyttömenojen säästöt tai kertaluontoiset myyntitulot eivät kuitenkaan ole merkittävä tekijä kaupungin talouden tasapainottamisen näkökulmasta.

Tehtyjen peruskorjausten ansiosta Sahalahdella on hieno ja toimiva juhlatalo. On tärkeää, että suunnitellut välttämättömät peruskorjaukset suoritetaan loppuun.  Kontulan toimintaa tulee kehittää ja markkinointia tehostaa.

Seppo Rinne, Sahalahti-Seura ry    Ota yhteyttä adressin tekijään