Kannabis laillistettava lisäverotulojen saamiseksi.

Tässä vaikeassa taloudellisessa tilanteessa, olisi järkevää miettiä ne radikaalitkin ratkaisut valtion kassan kartuttamiseksi. Niinpä ehdotan, että kannabis laillistettaissiin kontrolloidun myynnin, pienen määrän hallussapidon ja käytön osalta. Tällä toimenpiteellä kerättäisiin valtion kassaa todella merkittävät lisätulot. Ne pienet riskit ja mahdolliset haitat ovat tässä taloustilanteessa mielestäni hyväksyttävät, kun niitä vertaa valtion tästä saamiin verotuloihin.

Virallisten tutkimusten mukaa kannabiksen käyttö on lisääntynyt huimasta. Jo merkittävä osa 14-15 vuotiaista polttavat sitä säännöllisesti. Nyt kannabis haetaan välittäjiltä, jotka usein myyvät muutakin, kuin tätä luonnon omaa lääkettä, jota myös päihtymyksen saamiseksi käytetään. Tulee siis tilanteita, että kannabista ei välttämättä olekkaan saatavilla ja välittäjä tarjoaa tilalle jotain muuta, mahdollisesti kovaa huumetta, kuten esim. amfetamiinia. Tämä asia on mielestäni sietämätön. Jos myynti keskittyisi laillisiin paikkoihin, vähenisi myös todennäköisesti alaikäisten kovien huumeiden käyttö ja kannabiksen välitystä alaikäisille olisi helpompi valvoa ja kontrolloida, ja siten puuttua siihen. Kannabiksen kohdalla ikäraja voisi olla jopa korkeampi, kuin alkoholilla. Esim. 20.v

Myynniin keskittyessä Alkoon verrattavissa oleviin laillisiin myyntipaikkoihin, tämä ongelma poistuu. Lisäksi myyntipaikat olisivat valtion tiukan kontrollin alaisena ja ne maksaisivat mahdollisesti koviakin veroja. Rikollisten ei enää kannattaisi myydä kannabista ja mahdolliset ongelmat olisivat helpommin havaittavissa, käyttö helpommin kontrolloitavissa, ongelmat olisivat helpommin havaittavissa ja niihin olisi helpompi puuttua.

Adressin allekirjoittajana olen sitä mieltä, että kannabis tulisi kontrolloidusti laillistaa sen käytön ja siitä koituvien haittojen kontrolloinnin ja ehkäisyn takia. Lisäksi se toisi verotulojen myötä huomattavia lisätuloja valtiolle. Se auttaisi käytön varhaiseen puuttumiseen ja näin ehkäisisi, varsinkin nuorten, syrjäytymistä.